Yritysjuridiikan perusteet, lv 2023-2024, verkko-opinnot

Hinta:
90 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Yritysjuridiikan perusteet (aiemmin Yritysoikeuden perusteet) opintojaksolla tutustut oikeudelliseen ajatteluun. Opintojakson sisältönä on oikeudelliset peruskäsitteet, liiketoiminnan ja kilpailun oikeudellinen sääntely: (elinkeinon harjoittaminen, yritysmuodot, yksinoikeudet, kilpailunrajoituslain säännökset ja sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa) kaupankäynnin oikeudellinen sääntely (sopimukset, kuluttajankauppa ja muu kaupankäynti) sekä työsuhteen perusasiat (työsopimus/työehtosopimus, osapuolten oikeudet ja velvollisuudet, työsopimuksen päättäminen)

Opintojakso kuuluu Itä-Suomen yliopiston avoimessa yliopistossa suoritettaviin Kauppatieteiden perusopintoihin. Voit opiskella koko opintokokonaisuuden tai valita yksittäisiä opintojaksoja.

Sisältö: Johdatus oikeudelliseen ajatteluun, oikeudelliset peruskäsitteet, liiketoiminnan ja kilpailun oikeudellinen sääntely: (elinkeinon harjoittaminen, yritysmuodot, yksinoikeudet, kilpailunrajoituslain säännökset ja sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa) kaupankäynnin oikeudellinen sääntely (sopimukset, kuluttajankauppa ja muu kaupankäynti) sekä työsuhteen perusasiat (työsopimus/työehtosopimus, osapuolten oikeudet ja velvollisuudet, työsopimuksen päättäminen)

Suoritustapa:
Vapaaehtoiset luennot ja harjoitustehtävät 30 t ja itsenäinen työskentely 130 t. Kirjallinen kuulustelu.

Voit suorittaa kurssin kokonaan itsenäisesti opiskellen kevätlukukaudella 2024. Vaihtoehtoisesti kurssin voi opiskella ohjatusti tammi-helmikuussa 2024. Ns. lisäpistetehtävät ovat tarjolla vain rajoitetun ajan tammi-helmikuussa. Molemmissa vaihtoehdoissa suoritustapana on verkkotentti.

Jos suoritat opintojakson ohjatusti, ilmoittaudu viimeistään 27.12.2023.

Vaihtoehtoiset verkkotenttipäivät: pe 23.2.2024 13-17, ke 10.4.2024 14-18 ja ti 14.5.2024 14-18

Viikkotapaamiset pidetään sekä Kuopion että Joensuun kampuksilla, ensimmäinen ja viimeinen tapaaminen pidetään etätapaamisena. Viikkotapaamisia ei tallenneta. Tarkista viikkotapaamisten ajankohdat Pepin opinto-oppaasta.

Etäluennot ovat

08.01.2024 klo 12.00 - 14.00

15.02.2024 klo 14.00 - 16.00

Kirjallisuus:

1) Hoppu – Hoppu, Kauppa- ja varallisuusoikeuden pääpiirteet, uusin painos, luvut 1–17, saatavissa sähköisenä Verkkokirjahyllyssä.

2) Bruun – von Koskull, Työoikeuden perusteet, uusin painos, saatavissa sähköisenä Verkkokirjahyllyssä.

3) Luentomateriaali ja harjoitustehtävät. Luentomateriaali ja harjoitustehtävät, saatavissa Moodlessa.

Opettaja: Hanna Savolainen

Arviointi: 0-5

Lisätiedot: Opintojakso on perusopintotasoinen ja se kuuluu Kauppatieteiden perusopintoihin. Opintojakson nimi oli aiemmin Yritysoikeuden perusteet.

Neuvomme ja opastamme sinua mielellämme jo opintojen suunnittelussa ja kaikissa opintojen vaiheissa. Voit olla yhteydessä sähköpostitse, puhelimitse tai voit varata kalenterista keskusteluajan Teamsin välityksellä.

Katso myös ohjeita opiskeluun avoimessa yliopistossa.

Opiskelija osaa

• yhdistää yritystoimintaan liittyvät keskeiset oikeudenalat osaksi Suomen oikeusjärjestelmää
  • määritellä tärkeimmät oikeudelliset peruskäsitteet
  • nimetä eri oikeuslähteet ja käyttää niitä oikeudellisen ongelman ratkaisemisessa
  • nimetä pääpiirteissään oikeustoimien tekemiseen, elinkeinon harjoittamiseen, yritysmuotoihin, liikekilpailuun, kaupankäyntiin sekä työsopimusoikeuteen soveltuvan keskeisen lainsäädännön ja soveltaa  sitä yrityksen käytännön toiminnassa

Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Opintojakson voi opiskella joko kokonaan itsenäisesti tai ohjatusti (lähiopetus) tammi-helmikuussa 2024.

Jos suoritat opintojakson ohjatusti tammi-helmikuussa 2024, ilmoittaudu opintojaksolle viimeistään 27.12.2023. Opintojakson Moodle avautuu tammikuussa 2024.

Suomi

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00