Toimintaympäristöt ja laajeneva tuki, kevät 2024
- Laajuus:
- 3 opintopistettä
- Kampus tai kaupunki:
- Joensuu
- Kategoria:
- Opetus, kasvatus ja psykologia
- Toteutusmuoto:
- Itsenäinen opiskelu, Verkko-opetus
- Hinta:
- 45 € (alv 0%)

Sisältö:
Laaja-alaiset tuen tarpeet ja niiden huomiointi toimintaympäristön kehittämisessä, esimerkkinä autismikirjo ja kehitysvammaisuus.
Tavoitteet:
Geneeriset taidot: yhteistyötaidot, itseohjautuvuus, ongelmanratkaisutaidot, joustavuus, uuden tiedon omaksuminen
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida laaja-alaisten tuen tarpeiden merkitystä toimintaympäristön kehittämiselle;
- osaa arvioida teoreettisen tiedon merkitystä laaja-alaisen tuen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa;
- osaa soveltaa tutkittua tietoa sekä yhdistää omaksumansa teoreettisen tiedon pedagogiseen toimintaan
Kohderyhmä:
Opintojakso sopii erityispedagogiikan perusopinnot suorittaneelle, opetus -ja koulutustehtävissä toimiville, ammatillisen osaamisen täydentäjille, etenkin toimintaympäristön kehittämisestä kiinnostuneille.
Huomioi myös edeltävien opintojen suositus.
Suoritustavat
Suoritustapa B: Verkko-opinnot: Ennakkotehtävät, reflektiotehtävät ja oppimistehtävä, itsenäinen työskentely 81 t.
(Suoritustapa A vain erityisopettajien tutkintokoulutusten opiskelijoille)
Oppimateriaalit
- Äikäs A. & Rämä, I. (toim) (2022). Toiminta-alueittain järjestettävä opetus, PS-kustannus. Luku 1 inkluusio ja toiminta-alueittain järjestettävä opetus ja luku 6 Toiminta-alueittaisen opetuksen suunnittelu ja toteutus.
- Kerola, K., Kujanpää, S. & Timonen, T.E. (2009). Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-kustannus.
- Martin, N., Milton, D., & Chaplin, E. (2019). Inclusive educational practice for autistic learners. Emerald Publishing. Luku: The sensory school: working with teachers, parents and pupils to create good sensory conditions (s. 52-61) ISBN: 9781838675820
- Hodges, A., Cordier, R., Joosten, A. & Bourke-Taylor, H. (2021). Closing the Gap Between Theory and Practice: Conceptualisation of a School‑Based Intervention to Improve the School Participation of Primary School Students on the Autism Spectrum and Their Typically Developing Peers. Journal of Autism and Developmental Disorders https://doi.org/10.1007/s10803-021-05362-5
- Peltomäki, S., Pirttimaa, R., Pyhältö, K., & Kontu, E. K. (2021). Setting Individual Goals for Pupils with Profound Intellectual and Multiple Disabilities—Engaging in the Activity Area-Based Curriculum Making. Education Sciences, 11(9), 529 https://doi.org/10.3390/educsci11090529
- Rendoth, T., Duncan, J., & Foggett, J. (2021). Inclusive curricula for students with severe intellectual disabilities or profound and multiple learning difficulties: A scoping review. Journal of Research in Special Educational Needs, 1471-3802.12544. https://nasenjournals-onlinelibrary-wiley-com.ezproxy.uef.fi:2443/doi/full/10.1111/1471-3802.12544
Kurssikirjallisuus: katso lista Peppi-oppaasta
Edeltävät opinnot:
Erityispedagogiikan perusopinnot tai kasvatustieteellisen alan perusopinnot.
Inklusiiviset toimintaympäristöt (FK00CH21) suositellaan suoritettavan ennen opintojaksoa Toimintaympäristöt ja laajeneva tuki.
Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.
Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.
Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.
Kellonajasta riippumaton
Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa.
Avaa sivun yläosassa oleva sininen toteutus-palkki ja katso tarvittaessa opetuksen aikataulu mahdollisesta opetusryhmästä. ”Avoimen pienryhmä” on tekninen nimike, ei oikea opetusryhmä.
Huomaa, että avoimen yliopiston opiskelijaksi ilmoittautuminen päättyy noin viikkoa aiemmin kuin opetukseen ilmoittautuminen Pepissä.
Suomi