Suomen historian kehityslinjat Ruotsin ajalla, luento-opetus, syksy 2023

Opintojakson sisältö:

• Suomen liittäminen Ruotsiin
  • Pohjoismainen unioni, Suomen keskiaika
  • uuden ajan alku ja ruotsalainen valtionrakennus
  • reformaatio ja sen merkitys
  • ns. veljesriitojen aika ja Ruotsin Baltian politiikka
  • Ruotsin Venäjän politiikka 1600-luvun taitteessa, suurvalta-ajan alku
  • Ruotsi 30-vuotisessa sodassa
  • yhteiskunta suurvalta-aikana, keskitetyn hallinnon rakentaminen, läänityspolitiikka
  • karoliinisen itsevaltiuden aika, yhteiskunnalliset uudistukset, iso reduktio, määrä- ja ruotujakoislaitokset
  • suuri Pohjan sota
  • suurvalta-ajan päättyminen, säätyvallan aika
  • Ruotsin Venäjän politiikka säätyjen aikana ja Suomen puolustuskysymys
  • valistus ja hyödyn aika
  • Kustaa III ja valistunut itsevaltius
  • Napoleonin sodat ja Suomen irtautuminen Ruotsista

Osaamistavoitteet:

Opiskelija

• tuntee ja osaa nimetä Suomen historian Ruotsin ajan historian keskeiset ajanjaksot
  • tuntee Suomen historian Ruotsin ajan keskeisimmät tapahtumat, osaa ajoittaa ne ja ymmärtää tapahtumien syy-seuraussuhteet
  • ymmärtää Suomen historian tapahtumien tärkeimmät yhteydet Ruotsin ja Pohjois-Euroopan historiaan
  • ymmärtää Suomen historian Ruotsin ajan merkityksen Suomen myöhemmälle kehitykselle ja sille, millainen yhteiskunta Suomi nyt on
  • pystyy keskustelemaan Suomen historian Ruotsin ajasta argumentoiden tieteellisesti tuotetun tiedon pohjalta

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen).

Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Ruotsin ajan keskeiset vaiheet ja tapahtumat.

Suoritustavat

Luento-opetus, tentti. Luentokurssi järjestetään syyslukukaudella 2023. Kurssi korvaa teokset Vahtola, Jouko, Keskiaika. Teoksessa Suomen historian pikkujättiläinen. WSOY 2003, s. 46–137; sekä Petri Karonen: Pohjoinen suurvalta (kaikki painokset käyvät). Kurssi suositellaan suoritettavaksi ensimmäisen opintovuoden syksyllä. Kirjatentti tehdään Exam-tenttijärjestelmässä. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan kaikkien tentittävien kirjojen läpäisy yhdellä kertaa. Kirjallisuutta lukiessa tulee keskittyä päälinjoihin.
Oppimateriaalit
Vahtola, Jouko, Keskiaika. Teoksessa Suomen historian pikkujättiläinen. WSOY 2003, s. 46-137

Karonen: Pohjoinen suurvalta, Ruotsi ja Suomi 1521–1809 (1999)
Kurssikirjallisuus:
Aalto, Ilari. Matkaopas keskiajan Suomeen; Ilari Aalto & Elina Helkala., 2015.
Karonen, Petri. Pohjoinen suurvalta : Ruotsi ja Suomi 1521-1809, 1999.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Päiväopetus

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-08 09:00