Suomen historian kehityslinjat Ruotsin ajalla, kirjatentti, lv 2023-2024

Opintojakson sisältö:

• Suomen liittäminen Ruotsiin
  • Pohjoismainen unioni, Suomen keskiaika
  • uuden ajan alku ja ruotsalainen valtionrakennus
  • reformaatio ja sen merkitys
  • ns. veljesriitojen aika ja Ruotsin Baltian politiikka
  • Ruotsin Venäjän politiikka 1600-luvun taitteessa, suurvalta-ajan alku
  • Ruotsi 30-vuotisessa sodassa
  • yhteiskunta suurvalta-aikana, keskitetyn hallinnon rakentaminen, läänityspolitiikka
  • karoliinisen itsevaltiuden aika, yhteiskunnalliset uudistukset, iso reduktio, määrä- ja ruotujakoislaitokset
  • suuri Pohjan sota
  • suurvalta-ajan päättyminen, säätyvallan aika
  • Ruotsin Venäjän politiikka säätyjen aikana ja Suomen puolustuskysymys
  • valistus ja hyödyn aika
  • Kustaa III ja valistunut itsevaltius
  • Napoleonin sodat ja Suomen irtautuminen Ruotsista

Osaamistavoitteet:

Opiskelija

• tuntee ja osaa nimetä Suomen historian Ruotsin ajan historian keskeiset ajanjaksot
  • tuntee Suomen historian Ruotsin ajan keskeisimmät tapahtumat, osaa ajoittaa ne ja ymmärtää tapahtumien syy-seuraussuhteet
  • ymmärtää Suomen historian tapahtumien tärkeimmät yhteydet Ruotsin ja Pohjois-Euroopan historiaan
  • ymmärtää Suomen historian Ruotsin ajan merkityksen Suomen myöhemmälle kehitykselle ja sille, millainen yhteiskunta Suomi nyt on
  • pystyy keskustelemaan Suomen historian Ruotsin ajasta argumentoiden tieteellisesti tuotetun tiedon pohjalta

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen).

Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Ruotsin ajan keskeiset vaiheet ja tapahtumat.

Suoritustavat

Suoritustapa 2: Kirjatentti Exam-tenttijärjestelmässä. Exam-kirjatentti on suoritettavissa koko lukuvuoden ajan.
Exam-tentti: Joensuun ja Kuopion kampukset sekä tenttivierailuna EXAM-tenttitilassa, ks. tarkemmin Exam-tenttiohjeet. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan kaikkien tentittävien kirjojen läpäisy yhdellä kertaa.
Oppimateriaalit
Vahtola, Jouko, Keskiaika. Teoksessa Suomen historian pikkujättiläinen. WSOY 2003, s. 46-137 Karonen: Pohjoinen suurvalta, Ruotsi ja Suomi 1521–1809 (1999)
Kurssikirjallisuus:
Aalto, Ilari. Matkaopas keskiajan Suomeen; Ilari Aalto & Elina Helkala., 2015.
Karonen, Petri. Pohjoinen suurvalta : Ruotsi ja Suomi 1521-1809, 1999.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton

Exam-tentti: Joensuun ja Kuopion kampukset sekä tenttivierailuna Exam-tenttitilassa.

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00