Strateginen vähittäiskaupan johtaminen, lv.2023-2024, monimuoto-opinnot
Avoin yliopisto
- Laajuus:
- 6 opintopistettä
- Kampus tai kaupunki:
- -
- Kategoria:
- Liiketalous ja kansainvälisyys
- Toteutusmuoto:
- Monimuoto, Etäopetus
- Hinta:
- 90 € (alv 0%)
Osaamistavoitteet:
Tiedolliset: Opiskelija ymmärtää strategia-ajattelun kenttää ja keskeiset käsitteet. Opiskelija ymmärtää vähittäiskauppaan liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen sekä hahmottaa vähittäiskaupan liiketoiminta- ja konseptijohtamisen kokonaisuuden. Hän tuntee strategisen johtamisen prosessin, sekä vähittäiskaupan strategiset erityispiirteet ja menestystekijät. Hän tuntee operatiivisen liiketoiminnan johtamisen työvälineitä sekä ymmärtää tuloksen ja myynninjohtamisen merkityksen niin asiakkaan kuin henkilöstön näkökulmista.
Taidolliset: Opiskelija kykenee luomaan kokonaiskuvan vähittäiskaupan liiketoiminnan johtamisesta ja tuntee kaupan alan strategiset menestystekijät. Hän pystyy jäsentämään strategiaprosessin ja operatiivisen johtamisen yhteyden. Opiskelija omaksuu arvoketjuajattelun ja sen merkityksen kilpailutekijänä. Opiskelija omaksuu esimiestyöhön liittyvän vastuun henkilöstön osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa ja -menetelmiä liiketoiminnassa, ja kykenee soveltamaan kurssilla hankkimaansa tietoa käytännön työelämässä.
Kurssi antaa valmiuksia toimia vähittäiskaupan palveluksessa erilaisissa esimies- ja asiantuntijatehtävissä.
Asiantuntijaluennot ja ryhmätyöskentely sekä itsenäistä opiskelua. Opintojakson voi suorittaa etäopintoina.
Sisältö
Strategia-ajattelu ja vähittäiskaupan strateginen johtaminen
Vähittäiskauppaliiketoiminta ja sen tutkimus
Ketjutason strategiset valinnat ja linjaukset, konseptijohtaminen, kaupan markkinointistrategiat
Hankinta- ja logistiikkaosaaminen
Operatiivisten liiketoimintaprosessien johtaminen ja ohjaus (esim. BSC)
Asiakaskokemus ja asiakkuuksien johtaminen
Digitalisaatio, monikanavaisuus
Suoritustapa:
Luentokurssi: luennot ja ryhmäesitykset 28 t, luentotentti 4 t, itsenäinen ja ryhmätyöskentely (tulevaisuuden pohdinta, erityisasiakkaan haastattelu, vierailijaluentojen reflektointi, artikkeleiden referointi, vierailu vähittäiskaupassa, kirjallinen raportti ja sen videointi, loppuseminaari) 130 t.
Vierailijaluennoitsijoita vähittäiskaupan eri osa-alueiden käytännön asiantuntijoita.
Kirjallinen ryhmätyönä tehtävä case-harjoitustehtävä, joissa opiskelija perehtyy valitsemaansa teemaan syvällisemmin. Harjoitustehtävän suullinen esittäminen loppuseminaarissa.
Opintojakson aloitus toteutetaan lähiopetuksena sekä Joensuussa (5.9.2023) että Kuopiossa (6.9.2023). Tähän voi myös osallistua etänä, mikäli sopii asiasta etukäteen opettajan kanssa (Merja Karppinen, etunimi.sukunimi@uef.fi). Osallistuminen aloituspäivään vahvistaa ilmoittautumisen ja on edellytyksenä opintojakson suorittamiselle.
Muu opetus etäopetuksena. Ryhmätyötapaamiset lähi- tai etätapaamisina ryhmän oman valinnan ja aikataulun mukaan.
Opetuksen ajankohdat Peppi-oppaassa
Moodle-tentti pe 13.10.2023 klo 8:00 - la 14.10.2023 klo 12:00. Uusintatentti: Moodle-tentti pe 20.10.2023 klo 8:00 - la 21.10.2023 klo 12:00
Kirjallisuus
Peltola, Heikki, Neilimo, Kari, Mitronen, Lasse & Kuusela, Hannu, 2021 (1. tai uudempi) painos. Kaupan huiput. Kun hyvä ei riitä.
Artikkeleita vierailijaluentojen aihepiireihin liittyen.
Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta:
Levy, Michael, Weitz, Barton A. & Grewal, Dhruv, Retailing Management, 2014 (9 painos).
Goworek, Helen & McGoldrick, Peter, 2014, Retailing Marketing Management
Kuusela, H. & Neilimo, K., 2010. Kaupan strategiaosaaminen. Helsinki: Edita.
Kautto, Lindblom & Mitronen. 2008. Kaupan liiketoimintaosaaminen. Helsinki. Talentum.
Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.
Opettaja: Merja Karppinen
Arviointi: Harjoitustehtävä ja sen suullinen esitys hyv/hyl. Harjoitustehtävä on suoritettava hyväksytysti ennen tenttiin osallistumista. Tentti 0–5.
KIeli: englanti ja suomi
Lisätiedot:
Opintojakso on aineopintotasoinen. Opintojakso voi sisällyttää Markkinoinnin perusopintoihin, Johtamisen perusopintoihin, Markkinointi ja vähittäiskauppa aineopintoihin tai muuhun soveltuvaan opintokoknaisuuteen.
Neuvomme ja opastamme sinua mielellämme jo opintojen suunnittelussa ja kaikissa opintojen vaiheissa. Voit olla yhteydessä sähköpostitse, puhelimitse tai voit varata keskusteluajan etäohjaukseen
Kauppatieteiden opintojen info järjestetään tiistaina 29.8.2023 klo 17!
Katso ohjeita opiskeluun avoimessa yliopistossa
Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15 € /opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.
Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot
Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä; katso yhteystiedot alla.
Päiväopetus
Opinnot alkavat ti 5.9.2023 klo 8–14 (Joensuu) tai ke 6.9.2023 klo 8–14 (Kuopio). Osallistuminen aloitukseen myös etäyhteydellä mahdollinen. Lisäksi kymmenen etäopetuskertaa.
Verkkotentit: 13.10.2023, Uusintatentti 20.10.2023
Opintojaksolle ilmoittautuminen alkaa 7.8.2022 klo 9:00 ja päättyy 31.8.2023.
Suomi
Englanti