Sosiaalityön ammatillisuus ja toimintaympäristöt, syksy 2023

Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: Sosiaalityölle keskeiset käsitteet, arvot, etiikka ja toimintaympäristöt. Sosiaalityön yhteiskunnallinen ja tieteellinen konteksti sekä käytännön suhde tutkimukseen ja teoriaan. Näitä tarkastellaan suhteessa sosiaalityön kohdeilmiöihin ja niiden määrittymiseen sekä sosiaalityön ammatillisen työn tiedonmuodostukseen.

Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet
1) paikantaa sosiaalityötä käytännön ammattina ja tieteenalana,
2) jäsentää sosiaalityötä osana yhteiskunnallista toimintaympäristöä,
3) tunnistaa ja tulkita sosiaalityön kohdeilmiöitä ja eettisiä periaatteita.

Geneeriset taidot:
- Oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen
- Kriittinen ajattelu
- Etiikka

Tenttikirjallisuus: Juhila, K. (2018). Aika, paikka ja sosiaalityö. Tampere: Vastapaino.
Muu mahdollinen Moodlessa ilmoitettava materiaali.

Kohderyhmä: Sosiaalialalla/sosiaalityössä toimivat, sosiaalityöhön aikovat kuntien, järjestöjen ja yksityisten organisaatioiden työntekijät.

Suoritustavat: Luennot (16 h), oppimispäiväkirja ja kirjallisuustentti yht. 119 h (sis. opiskelijan itsenäinen työskentely). Opetus toteutetaan 1krt/lukuvuosi.

Toteutustapa: Monimuoto/verkko-opetus. Luennot toteutetaan kontaktiopetuksena Kuopion kampuksella ja aikataulutetuille luentokerroille osallistuminen on pakollista sosiaalityön pääaineopiskelijoille. Opintojakson muu sisältö toteutetaan verkossa. Avoimen yliopiston opiskelijat ja sivuaineopiskelijat voivat halutessaan suorittaa opintojakson kokonaisuudessaan verkossa ilman kontaktiopetusta. Tällöin luennot ovat katsottavissa tallenteina varsinaisen opetuskerran jälkeen.

Ennen opintojakson alkamista opiskelijat saavat linkin ja kurssiavaimen opintojakson Moodle-verkkoympäristöön. Opintojakson kirjallisuus tentitään itsenäisesti Moodle-verkkoympäristössä opintojakson lopussa.

Sosionomi AMK, geronomi AMK, kuntoutuksen ohjaaja AMK ja yhteisöpedagogi AMK-tutkinnolla saa hyväksi luetuksi opintojakson kirjallisuustentin. Muu opintojakson sisältö suoritetaan normaalisti.

Arviointiperusteet: Kirjallisuustentti hyv−hyl, luentoihin pohjautuvassa oppimispäiväkirjassa numeerinen arviointi H−5. Kokonaisarvosana muodostuu oppimispäiväkirjan arvosanan perusteella.

Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 6 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 15 € /opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot
Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Toteutusaika: 14.9. - 30.11.2023

Opettaja: apulaisprofessori Elisa Tiilikainen

Ilmoittautuminen Opintopolussa ti 8.8.2023 klo 9.00 - ke 30.8.2023 klo 15.00

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi kymmenen päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-08 09:00