Solun elämänkaari ja syöpä, syksy 2024

Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Sosiaali- ja terveysala, Ympäristö- ja luonnontieteet
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Itsenäinen opiskelu
Hinta:
40 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Opintojakso antaa hyvät pohjatiedot solun elämänkaaren vaiheiden ymmärtämiseen ja siihen,mihin solujakautumisen häiriöt voivat johtaa.
Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- kuvata signaloinnin periaatteen.

- kuvata solusyklin vaiheet ja syklin etenemistä säätelevät tekijät.

- vertailla apoptoosin ja nekroosin mekanismeja.

- kuvata karsinogeneesin vaiheet.

- luetella syöpäsolun tyyppiominaisuuksia

Sisältö:

Signaloinnin perusteet, solusykli ja sen säätely, solukuolema, karsinogeneesi, syöpäsolun tyyppiominaisuudet.

Suoritustavat

Jakson pakollisten oppimistehtävien, testien, itsearvioinnin ja lopputentin suorittaminen eLearnMoodle-ympäristössä.
Loppukuulustelu verkossa, jaksonaikainen arviointi liittyen suoritustavoissa mainittuihin pakollisiin Moodle-testeihin (lopputentin tulosta nostava suoriutuminen huomioidaan opintojakson arvosanan määräytymisessä).

Arviointi: H (hylätty) – 5 (erinomainen).

Edeltävät vaatimukset: Biomolekyylit ja organellit -opintojakso tai vastaavat tiedot solu ja molekyylibiologiasta

Tämä opintojakso on osa Ihmisen biologian perusopintoja. Voit suorittaa perusopinnot yksi jakso kerrallaan, tai ostamalla kerralla yhden lukuvuoden opiskeluoikeuden koko perusopintokokonaisuudelle. Perusopintokokonaisuuden hinta on 15 e/op, ja yksittäisten opintojaksojen 20 e/op.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksenopintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Kellonajasta riippumaton

31.10 - 29.11.2024, Lopputentti 29.11.2024, 1.uusintatentti 10.1.2025 ja 2.uusintatentti 10.2.2025

Opintojaksolle ilmoittautuminen viimeistään 24.10.2024.

Suomi

Ilmoittautuminen alkaa: