Solubiologia farmasian opiskelijoille, lv. 2023-2024

Hinta:
45 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: Keskeisimmät soluelimet ja biomolekyylit, proteiinisynteesi, lääkevasteen synty, perimän vaikutus sairauksiin ja yksilölliseen lääkevasteeseen, lääkkeiden aineenvaihdunta ja kuljetus elimistössä.

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

• nimetä eri soluelinten rakenteet ja toiminnat
  • tunnistaa keskeisimpien biomolekyylien perusrakenteet ja selittää niiden keskeiset fysikaaliskemialliset ominaisuudet
  • selittää proteiinisynteesin vaiheet ja proteiinien keskeiset toiminnot elimistössä
  • kuvata solun aineensiirtomekanismit
  • selittää solun aineenvaihdunnan ja viestinvälityksen keskeiset piirteet
  • selittää perimän rakenteen ja periytymistavat sekä niiden vaikutukset sairauksien syntyyn ja yksilöllisen lääkehoidon tarpeeseen
  • selittää, kuinka elimistön reseptorit, aineenvaihdunnan entsyymit ja kuljetusproteiinit osallistuvat lääkevasteen syntyyn ja lääkeaineiden aineenvaihduntaan ja kuljetukseen

Kohderyhmä: Farmasian perusopintoja voivat hyödyntää urakehityksensä eri vaiheissa olevat terveydenhuollon ammattilaiset kuten omaa lääkealan osaamistaan kehittävät ja/tai päivittävät henkilöt ja farmasian yliopisto-opintoihin tähtäävät opiskelijat sekä muut aiheesta kiinnostuneet.

Suoritustapa: Verkko-opintoina: Opintojakson suorittaminen edellyttää pohdiskelevan esseen laatimista opintojakson sisällöstä (3 sivua) ja pakollisten tehtävien tekemistä hyväksytysti.

Toteutustapa: Verkko-opinnot eLearn-Moodlessa; tallenteet 16 h, essee, eLearn-Moodle-tehtävät ja omatoiminen työskentely 65 t.

Ajankohta: 6.11.2023-16.1.2024

Arviointiperusteet: Hyväksytty - Hylätty

Oppimateriaalit: Biokemia ja solubiologia (Jyrki Heino ja Matti Vuento), E-kirja (2020) UEF-UEF-Primo – tietokannasta. Farmakokinetiikan perusteet (Ranta, Honkakoski, Ruponen, Vellonen), luvut 3, 4, 17 ja 19 soveltuvin osin; Solunetti.fi – sivusto; Työkirja eLearn-Moodlessa; Esseen tehtävänanto ja ohjeistus eLearn-Moodlessa.

Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 15 € / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023 - 2024.
Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.
Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​
Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi kymmenen päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-01 09:00