Ruoansulatus ja aineenvaihdunta (RASVA), kevät 2024

Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Sosiaali- ja terveysala, Ympäristö- ja luonnontieteet
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Itsenäinen opiskelu
Hinta:
60 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Ruoansulatuselimistön rakenne ja toiminta. Ruoansulatuskanavan nesteet ja hormonit. Ravintoaineiden pilkkoutuminen, imeytyminen ja kuljetus. Ravinnonoton säätely. Bioenergetiikka. Hiilihydraatti-, lipidi-, proteiini- sekä kolesteroli- ja lipoproteiiniaineenvaihdunta. Veren glukoositason säätely. Kudosten metaboliset profiilit. Metabolian molekulaariset säätelymekanismit. Tyypilliset ruoansulatuselimistön ja metaboliset sairaustilat; esimerkiksi refluksi- ja ulkustauti, haimatulehdus, tyypin 1 ja 2 diabetes, metabolinen oireyhtymä ja hyperkolesterolemia sekä esimerkkejä em. tautitilojen hoitoon käytettävistä lääkeaineista.

Suoritustapa: Verkko-opetus; Tentti verkossa, jaksonaikainen arviointi liittyen suoritustavoissa mainittuihin pakollisiin Moodle-testeihin (tentin tulosta nostava suoriutuminen huomioidaan opintojakson arvosanan määräytymisessä).

Kirjallisuus: Leppäluoto, Rintamäki, Vakkuri, Vierimaa, Lauri: Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan, Sanoma Pro, Sanoma Pro, 8.  painos, 2017 (tai uudempi). Löytyy ekirjana UEFin kirjastosta; primon pysyvä linkki kirjalle: https://primo.uef.fi/permalink/358FIN_UOEF/10iob6c/alma9914882633605966

Jyrki Heino ja Matti Vuento: Biokemia ja solubiologia, 1. painos, v 2019 (tai vanhemmat painokset nimellä Biokemian ja solubiologian perusteet) (soveltuvin osin). Löytyy ekirjana UEFin kirjastosta; primon pysyvä linkki kirjalle: https://primo.uef.fi/permalink/358FIN_UOEF/10iob6c/alma9914935957505966

Antti Aro, Marja Mutanen ja Matti Uusitupa (toim.): Ravitsemustiede, 4.-7. painos, 2017, soveltuvin osin, verkkosivu: www.oppiportti.fi.

Opintojaksolla on Moodle-oppimisympäristö, jossa ovat luentomateriaalit, videoluennot ja ryhmäopetusmateriaalit sekä muut jakson aihepiiriin liittyvät oheismateriaalit. Lisäksi jaksolla on käytössä Visible Body –tietokanta elinten anatomian opiskelua varten.

Lisäksi suositeltavat kirjat (soveltuvin osin): Vauhkonen, Holmström: Sisätaudit, Sanoma Pro, 4.-5. Painos (2012 tai uudempi) ja Välimäki, Sane, Dunkel: Endokrinologia, julkaistu 1.4.2009, verkkosivu: www.oppiportti.fi.

Esitietovaatimukset: Johdanto ihmisen biologiaan ja tuki- ja liikuntaelimistö (JIBTU) 2 op ja Biomolekyylit ja organellit (BIMO) 3 op (tai vastaavat tiedot).

Opintojakso kuuluu ihmisen biologian opintoihin, jossa käsitellään ihmisen elinjärjestelmiä, niiden rakenteita ja toimintaa sekä toiminnan säätelyä.

Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa nimetä ruoansulatuselimistön elinten ja vatsaontelon rakenteet. Osaa selittää ruoansulatuselimistön toiminnan ja ravinnonoton säätelyn periaatteet. Ymmärtää elimistön hiilihydraatti-, lipidi-, proteiini-, kolesteroli- ja lipoproteiiniaineenvaihduntaan liittyvät solutason tapahtumat ja niiden säätelyn. Osaa vertailla kudosten aineenvaihduntaa erityyppisissä ravitsemustiloissa. Osaa selittää veren glukoosipitoisuuden säätelymekanismit erityyppisissä ravitsemustiloissa. Hallitsee perustiedot keskeisistä ruoansulatuselimistöön ja aineenvaihduntaan liittyvistä häiriötiloista ja sairauksista.

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15 €/opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksenopintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Kellonajasta riippumaton

3.1.–27.2.2024. Lopputentti 27.2.2024, 1.uusintatentti 26.3.2024 ja 2.uusintatentti 26.4.2024.

Ilmoittautuminen päättyy 27.12.2023.

Suomi

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00