Poliittinen historia, luento-opetus, kevät 2024

Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Suomen sisäisen poliittisen elämän, kansainvälisen aseman ja ulkosuhteiden kehitys autonomian alusta nykypäiviin, kansainvälinen järjestelmä ja kansainväliset suhteet vuosina 1945–2012, erityisesti kylmän sodan kaudelle tyypilliset ilmiöt, mutta myös niiden taustat ja seuraukset sekä lähihistorialle leimalliset haasteet, poliittisen historian uudet kysymyksenasettelut ja erilaiset tulkinnat. Opetettavan aineksen pääpaino on suurten linjojen hahmottamisessa. Kurssiin kuuluvalla – yhden tenttikirjan korvaavalla – englanninkielisellä luentokurssilla keskitytään Yhdysvaltojen ulkopolitiikan historiaan 1800-luvun alusta nykypäivään.

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen).

Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Suoritustavat

Luento- ja harjoituskurssi lähiopetuksena Joensuussa. Luento- ja harjoituskurssille osallistuvat suorittavat osasuorituksena 2 op exam tentin 5111806 U.S. foreign policy crises and interventions from the 19th century to the present. Kyseessä on kurssin osasuoritus, joka tulee examiin näkyviin vain molemmille kursseille ilmoittautuessa. Suoritustapa on käytettävissä kuitenkin vain luentokurssille osallistuville. Avoimen yliopiston opiskelijat lisätään 2 op Exam- osasuoritukselle automaattisesti luento-opetuksen toteutukselle ilmoittautumisen ja opintomaksun maksamisen jälkeen.

Kurssiin kuuluvassa lyhyessä kriittisessä kirja-arvostelussa opiskelijat valitsevat yhden aiheeseen liittyvän tutkimusteoksen. Teoksen tulee käsitellä Yhdysvaltojen ulkopolitiikkaa yleisesti tai jotain erityistä kriisiä. Kirja-arvostelussa opiskelijan tulee pohtia teoksen kysymyksenasettelua, hyödynnettyjä menetelmiä, lähteitä ja tuloksia. Opiskelijan tulee myös arvioida teoksen merkitystä ja sitä, miten se lisää tietämystämme aiheesta. Kirja-arvostelun ohjeellinen pituus on 5 sivua (kakkosen rivivälillä).

Oppimateriaalit

Jussila, Hentilä ja Nevakivi: Suomen poliittinen historia 1809–2009 (6. painos, 2009).
Best, Hanhimäki, Maiolo & Schulze: International History of the Twentieth Century and Beyond (Third edition, 2015).

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

• hahmottaa poliittisen historian tieteenalana ja alan laajat kehityslinjat Suomessa uusimman ajan puitteissa.
  • ymmärtää globaalia kehitystä kansainvälisten suhteiden kontekstissa 1900-luvun alusta näihin päiviin.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Päiväopetus

Kampus: Joensuu. Kevätlukukausi 2024.

Exam-tentti: Joensuun ja Kuopion kampukset sekä tenttivierailuna EXAM-tenttitilassa. ks. tarkemmin Exam-tenttiohjeet.

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00