Orientaatio historiaan, luennot ja harjoitukset, syksy 2023

1. Mitä on tiede eli yleinen, erityinen, totuus ja tieto

2. Historia tieteenä

3. Historiakuva eli käsitys siitä mitä historia on

4. Historian ehdottomat kriteerit (aika, paikka) ja niiden suhteellisuus (saavutettavuus)

5. Lukeneisuus (scholarship) ja tiede (science) eli millainen tiede historia on

6. Klassikon, romaanin, matrikkelin, kokoelman ja tutkimuksen asema tieteessä

7. Ennustaako historia eli historian tieteellinen hyöty

8. Mistä tiedämme menneen (lähteen teoreettinen luonne ja kyky saavuttaa mennyt)

9. Lähteen luonne (jäte, kertomus, välillinen tieto, lähteen ainutkertaisuus)

10. Lähteitä ei voi luoda mutta voi ymmärtää, että lähdetieto on kätkeytynyt johonkin uuteen

11. Lähdelajeja

12. Lähteen ja kirjallisuuden ero

13. Lähteen asema tutkimuksessa.

14. Teorian merkitys ja historiatieteen tavoite: kontekstualisointi

15. Historia tutkii menneisyyden sijaan nykyisyyttä

16. Historia subjektiivisena tieteenä ja poliittisena tieteenä: onko historiallista totuutta

17. Historismi

18. Positivismi

19. Käsitteet, niiden täsmällisyys ja sidoksellisuus omaan aikaansa: anakronismi

20. Mitä tutkija tekee: tutkimuksen edistyminen hermeneuttisena kehänä

21. Metodit ja niiden tehtävä

22. Paradigma ja sen murtaminen

23. Historiankirjoituksen historia

Osaamistavoitteet:

Opiskelija:

1) ymmärtää ja osaa selittää, mitä on tiede, tieteellinen tieto ja sen rajat

2) ymmärtää ja osaa selittää historiatieteen aseman tieteiden kentässä

3) ymmärtää ja osaa selittää historiatieteen erityisluonteen ja tieteellisen tehtävän

4) ymmärtää ja osaa selittää historian tieteellisen perustan ja tiedon rajat

5) Osaa arvioida kriittisesti historiaesityksiä, historiaa koskevia väitteitä ja historiatieteellistä tekstiä

tieteen lähtökohdista

6) Ymmärtää historiatieteen kehityksen ja tuntee tieteen historian päälinjat

Opintojakso jakaantuu kahteen osioon:

• 5111120a Orientaatio historiaan, luennot ja harjoitukset 4 op
  • 5111126 Historiatieteen perusteet, essee 1 op

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen).

Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Suoritustapa
Luento-opetus lähiopetuksena Joensuun kampuksella, pienryhmätyöskentely ja omatoiminen työskentely 12.09.2023 alkaen. Avoimen yliopiston opiskelijat työskentelevät harjoitusryhmässä 6, jonka opetuskerta on 03.11.2023 10.00 - 12.00 M109.
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa luennoilla ja ryhmäkokoontumisissa.
- Opintojakso alkaa kaikille yhteisellä luennolla (2 tuntia), jossa käydään läpi työskentelyn periaatteet.
- Opintojakson luennot suoritetaan kontaktiopetuksena (noin 20 tuntia), jonka pitää vastuuopettaja. Läsnäoloa ei kontrolloida, mutta koska opetuksesta ei tehdä tallenteita eikä mitään informaatiota jaeta muuten kuin luennoilla, on opiskelijan pakko olla tietoinen kunkin luennon tapahtumista. Tämän korostamiseksi tehdään muutoksia opetuksen aikana. Menetelmä paitsi korostaa läsnäolon merkitystä niin myös ohjaa verkostoitumaan toisten opiskelijoiden kanssa.
- Harjoitustyön ohjaavat apuopettajat paritöinä tai yksittäisinä töinä. Jakso koostuu kahdesta yhteisopetuskerrasta ja yksittäisistä tapaamisista sekä mahdollisista pienryhmätapaamisista. Harjoitustöissä sovelletaan käytäntöön luentojaksolla opittuja taitoja.

Luentoaikataulut löydät opinto-oppaasta.

Oppimateriaali
Kurssilla mahdollisesti jaettava materiaali.

Opintojakso jakaantuu kahteen osioon:

• 5111120a Orientaatio historiaan, luennot ja harjoitukset 4 op
  • 5111126 Historiatieteen perusteet, essee 1 op

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Päiväopetus

Syyslukukausi 2023. Kampus: Joensuu.

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-08 09:00