Näyttöön perustuva hoitotyö ja laadun parantaminen, syksy 2023

60 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:

• Näyttöön perustuvan hoitotyön keskeiset käsitteet ja perustelut
  • 7 askeleen NPH prosessi
  • PICO rakenne kliinisten kysymysten muotoilussa
  • tutkimustiedon hakeminen sähköisistä tietokannoista
  • Joanna Briggs tutkimusten laadunarviointikriteerit
  • näyttöön perustuva kulttuuri ja toimintaympäristö

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

• nimetä ja arvioida näyttöön perustuvan hoitotyön (NPH) keskeiset elementit ja osaamisen hoitotyössä
  • kuvata NPH:n ja merkityksen hoitotyön ja terveyspalvelujärjestelmän laadun parantamisen kannalta
  • tunnistaa erilaisen näytön roolin näyttöön perustuvassa päätöksenteossa
  • soveltaa prosessityöskentelyä NPH:n kehittämisessä: muodostaa relevantin kysymyksen, etsii ja arvioi kriittisesti näyttöä, syntetisoi saadun näytön ja arvioi näytön astetta sekä esittää alustavia päätelmiä näytön käytöstä

Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: etiikka, kriittinen ajattelu, digitalisaation, oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen.

Kohderyhmä: Hoitotieteen opinnot soveltuvat sekä tutkintotavoitteisille opiskelijoille että täydennyskoulutukseksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja asiantuntijoille. Opintojakson yhteydessä on tarjolla myös opintojakso Hoitotieteen tiedonhaku 1 op, joka tukee Näyttöön perustuva hoitotyö ja laadun parantaminen -opintojakson suorittamista.

Suoritustapa: Verkko-opinnot ajalla 9.10.2023 - 6.12.2023. Etäopetuksena: Seminaari etäyhteydellä (8 t, pakollinen läsnäolo), luentotallenteet/-diat verkkoympäristössä (10 t) ja oppimistehtävät ja verkkokeskustelut sekä omatoiminen ja ryhmätyöskentely (90 t).

Seminaari: (pakollinen läsnäolo 100 %, etäyhteys)

23.10.2023 klo 9-16

Opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä, jotka on suoritettava määräaikaan mennessä. Opintojaksolle on ilmoittauduttava viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä. Opintojakson Moodle-alustalle tulee kirjautua mahdollisimman pian opintojakson alkaessa. Kirjautumisohjeet lähetetään opiskelijasähköpostiin ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiperusteet: Hylätty (0) – erinomainen (5)

Kirjallisuus:

Melnyk B, Gallagher-Ford L & Fineout-Overholt E. 2016. Implementing the Evidence-Based Practice competencies in health care. A practical guide for improving quality, safety, & outcomes. (Saatavissa Itä-Suomen yliopistosta e-kirjana).

Muu opintojakson aikana osoitettava ajankohtainen materiaali.

Mahdolliset kirjallisuus- ja lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
Päiväopetus

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi kymmenen päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-01 09:00