vafa2

Moduuli 2 – Apteekkien arjen vastuullisuusteot 5.6.2024

Täydennyskoulutus
Oletko valmis keskusteluun farmasian alan kestävyydestä ja vastuullisuudesta? Tartu tilaisuuteen ja syvennä osaamistasi maksuttomassa koulutusiltapäivässä, jossa opimme vastuullisuudesta ja kestävyydestä rationaalisen lääkehoidon sekä planetaarisen terveyden näkökulmista. Paneelikeskustelu inspiroi meitä myös miettimään, mitä käytännön vastuullisuus- ja kestävyystekoja apteekeissa ja sairaala-apteekeissa tehdään.
smart for good
  • Sosiaali ja terveysala
  • Ympäristö ja teknologia
Päivämäärä:
5.6.2024 - 5.6.2024
Laajuus:
Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Sosiaali- ja terveysala, Ympäristö- ja luonnontieteet
Toteutusmuoto:
Lähiopetus, Etäopetus
Hinta:
0 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Rationaalisen lääkehoidon edistäminen on yksi farmasian ammattilaisen ydintehtävistä. Oletko kuitenkaan pohtinut sen merkitystä vastuullisuuden ja kestävyyden näkökulmista? Entä tiedätkö, mitä on planetaarinen terveys ja millainen rooli terveyden huollon henkilöstöllä voi olla sen edistämisessä?

Apteekin arjen vastuullisuusteot -koulutusiltapäivässä perehdymme näihin aiheisiin. Lisäksi pohdimme paneelikeskustelussa, mitä kestävyys- ja vastuullisuustekoja apteekeissa ja sairaala-apteekeissa jo nyt tehdään sekä miten ne hyödyttävät asiakasta, organisaatiota ja yhteiskuntaa. Lue alta lisää ja ilmoittaudu mukaan koulutukseen!

Moduuli 2 -  Apteekkien arjen vastuullisuusteot on osa Vastuullisuustekoja apteekin arkeen -koulutuskokonaisuutta ja kuuluu Regulaatio- ja vastuullisuusosaamista terveys- ja hyvinvointialalle -hankkeen (ReguVa) maksuttomaan koulutustarjontaan.

Koulutuksen toteutustapa:

Moduuli koostuu koulutusiltapäivän asiantuntijaluentojen lisäksi ennakkomateriaalista sekä pienimuotoisesta oppia käytäntöön vievästä oppimistehtävästä. Koulutusiltapäivään voi osallistua paikan päällä Kuopiossa tai etäyhteydellä. Ilmoittaudu moduuliin viimeistään keskiviikkona 29.5.2024 sivun ylälaidasta. Saat ennen koulutusiltapäivää ohjeet moduulin suorittamiseen.

Moduulin suoritus koostuu seuraavista tehtävistä:

• Ennakkomateriaali, jolla virittäydyt koulutusiltapäivän aiheeseen.
  • Osallistuminen koulutusiltapäivään 5.6.2024 tai sen tallenteiden katsominen.
  • Oppimistehtävä

Moduulin arviointi hyväksytty/hylätty. Yksittäisen moduulin suorittamisesta on mahdollista saada osallistumistodistus.

Koulutuskokonaisuuteen (kaikki moduulit 1–4) voit ilmoittautua Vastuullisuustekoja apteekin arkeen -verkkosivuilta.

Koulutusiltapäivän ohjelma:

13:00 – 13:10 Tervetuloa

13:10 – 13:40 Planetaarinen terveys potilaan parhaaksi – lääkärin näkökulma
                          Mikaela Grotenfelt-Enegren, LL, Planetaarisen ja ympäristöterveyden asiantuntija, THLn ylilääkäri

13:40 – 14:15 Rationaalinen lääkehoito– vaikuttavaa vastuullisuuden arkea?
                         Katri Hämeen-Anttila, professori, Farmasian laitos, Terveystieteiden tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto

14:15 – 14:25 Tauko

14:25 – 15:00 Paneelikeskustelu – Apteekkien arjen vastuullisuusteot (Avoapteekin, sairaala-apteekin ja yhteiskunnan näkökulmasta.)

Panelisteina:
Mervi Hollmén, proviisori, KTM, Jynkän apteekki
Kirsi Kvarnström, vastaava proviisori, FaT, sairaala- ja terveyskeskusfarmasian erikoisproviisori, HUS Apteekki

15:00 – 15:15 Keskustelua ja oppimistehtävän esittely

Tämän moduulin suorittamisen jälkeen osaat

• Tunnistaa, millä eri tavoin rationaalinen lääkehoito liittyy vastuullisuuteen sekä kestävän kehityksen eri ulottuvuuksiin.
  • Selittää, mitä tarkoittaa planetaarinen terveys ja hyvinvointi sekä millaisia vaikutuksia planetaaristen rajojen ylittymisellä voi olla potilaan terveyteen.
  • Tunnistaa, millaisia mahdollisuuksia terveydenhuollon henkilöstöllä on planetaarisen terveyden edistämisessä.
  • Antaa esimerkkejä apteekin, sairaala-apteekin ja osastofarmasian arjen kestävyys- ja vastuullisuusteoista, ja niiden hyödyistä asiakkaalle, organisaatiolle ja yhteiskunnalle.
  • Apteekeissa ja sairaala-apteekissa työskentelevät farmasian ammattilaiset, jotka haluavat kehittää vastuullisuuden ja kestävän kehityksen osaamistaan
  • Lääkealan opettajat
  • Sopii apteekkareille, proviisoreille, farmaseuteille, osastofarmaseuteille sekä alan opetushenkilöstölle ja esimerkiksi opetusapteekkiharjoittelusta vastaaville

Keskiviikko 5.6.2024 klo 13 – 15.15

Voit osallistua koulutusiltapäivään joko paikan päällä Itä-Suomen yliopiston Jatkuvan oppimisen keskuksen (JOK) tiloissa Kuopiossa (Neulaniementie 2) tai etäyhteydellä. Etäyhteyslinkki seminaariin lähetetään ilmoittautuneille.

Jos et pysty osallistumaan koulutusiltapäivään paikan päällä tai etänä, kysy mahdollisuutta tehdä koulutus verkko-opintoina. Etsimme noin viiden hengen pilottiryhmää tällaiselle toteutustavalle.

Parhaimman hyödyn koulutuksesta kuitenkin saat, jos tulet paikan päälle tai pystyt olemaan mukana etäosallistujana.

Maksuton koulutus. ReguVa-hanke on Euroopan sosiaalirahaston osarahoittama.