vafa2

Moduuli 1 – Johdanto kestävyyteen ja vastuullisuuteen 15.5.2024

Täydennyskoulutus
Tiedätkö, mitä kestävä kehitys tarkoittaa ja mitkä ovat sen ulottuvuudet? Entä miten kestävyys ja vastuullisuus näkyvät farmasiassa avoapteekissa ja sairaala-apteekissa? Tule mukaan maksuttomaan farmasian alan koulutusiltapäivään, joka inspiroi ja valmistaa sinut kohtaamaan tulevaisuuden vastuullisuuden ja kestävyyden haasteita!
smart for good
  • Sosiaali ja terveysala
  • Ympäristö ja teknologia
Päivämäärä:
15.5.2024 - 15.5.2024
Laajuus:
Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Sosiaali- ja terveysala, Ympäristö- ja luonnontieteet
Toteutusmuoto:
Lähiopetus, Etäopetus
Hinta:
0 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat jatkossa entistä keskeisempiä teemoja terveydenhuollossa. Tulevaisuuden farmasian ammattilaisen on olennaista ymmärtää, miten ne näkyvät ja vaikuttavat työssämme. Päivittämällä osaamistasi koulutuksessa pystyt paremmin vastaamaan asiakkaiden ja sidosryhmien kasvaviin kestävyyden ja vastuullisuuden odotuksiin.

Johdanto kestävyyteen ja vastuullisuuteen -koulutusiltapäivässä perehdymme kestävän kehityksen peruskäsitteisiin ja termeihin. Lisäksi syvennymme siihen, millaista vastuullisuus ja kestävyys ovat avoapteekin ja sairaala-apteekin näkökulmista. Lue alta lisää koulutuksen tavoitteista, toteutuksesta ja ohjelmasta.

Moduuli 1 -  Johdanto kestävyyteen ja vastuullisuuteen  on osa Vastuullisuustekoja apteekin arkeen -koulutuskokonaisuutta ja kuuluu Regulaatio- ja vastuullisuusosaamista terveys- ja hyvinvointialalle -hankkeen (ReguVa) maksuttomaan koulutustarjontaan.

Koulutuksen toteutustapa:

Moduuli koostuu koulutusiltapäivän asiantuntijaluentojen lisäksi ennakkomateriaalista sekä pienimuotoisesta oppia käytäntöön vievästä oppimistehtävästä. Koulutusiltapäivään voi osallistua paikan päällä Kuopiossa tai etäyhteydellä. Ilmoittaudu koulutukseen viimeistään maanantaina 6.5.2024 sivun ylälaidasta. Saat ennen koulutusiltapäivää ohjeet moduulin suorittamiseen.

Moduulin suoritus koostuu seuraavista tehtävistä:

• Ennakkotehtävä: Lyhyt perehtymismateriaali kestävään kehitykseen ja sen ulottuvuuksiin
  • Osallistuminen koulutusiltapäivään 15.5.2024 tai sen tallenteiden katsominen.
  • Oppimistehtävä

Moduulin arviointi hyväksytty/hylätty. Yksittäisen moduulin suorittamisesta on mahdollista saada osallistumistodistus.

Koulutuskokonaisuuteen (kaikki moduulit 1–4) voit ilmoittautua Vastuullisuustekoja apteekin arkeen -verkkosivuilta.

Koulutusiltapäivän ohjelma:

Puheenjohtaja: Piia Siitonen, Yliopiston lehtori, UEF

13:00 – 13:10    Tervetuloa koulutukseen
13:10 – 13:30    Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden termit tutuksi
13:30 – 14:00    Apteekin vastuullisuus ja kestävyys – Apteekkariliiton näkökulma
                           Outi Pirinen – Apteekkari, Juankosken apteekki ja Säyneisen sivuapteekki
14:00 – 14:10    Tauko
14:10 – 14:45    Vastuullisuus ja kestävyys osana sairaala-apteekin toimintaa – lääkehävikin vähentämisen mahdollisuudet
                           Suvi Sivula, proviisori, HUS Apteekki
14:45 – 15:00    Keskustelua ja oppimistehtävän esittely

Tämän moduulin suorittamisen jälkeen osaat

• Selittää, mitä ovat kestävä kehitys ja sen eri ulottuvuudet (ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen ulottuvuus)
  • Tunnistaa kestävän kehityksen toimia sekä avoapteekissa, sairaala-apteekissa että osastofarmasiassa.
  • Kuvata avoapteekkien, sairaala-apteekkien ja osastofarmasian merkitystä kestävyys- ja vastuullisuustyössä.
  • Apteekeissa ja sairaala-apteekissa työskentelevät farmasian ammattilaiset, jotka haluavat kehittää vastuullisuuden ja kestävän kehityksen osaamistaan
  • Lääkealan opettajat
  • Sopii apteekkareille, proviisoreille, farmaseuteille, osastofarmaseuteille sekä alan opetushenkilöstölle ja esimerkiksi opetusapteekkiharjoittelusta vastaaville

Keskiviikko 15.5.2024 klo 13–15.15

Voit osallistua koulutusiltapäivään joko paikan päällä Itä-Suomen yliopiston Jatkuvan oppimisen keskuksen (JOK) tiloissa Kuopiossa (Neulaniementie 2) tai etäyhteydellä. Etäyhteyslinkki seminaariin lähetetään ilmoittautuneille.

Jos et pysty osallistumaan koulutusiltapäivään paikan päällä tai etänä, kysy mahdollisuutta tehdä koulutus verkko-opintoina. Etsimme noin viiden hengen pilottiryhmää tällaiselle toteutustavalle.

Parhaimman hyödyn koulutuksesta kuitenkin saat, jos tulet paikan päälle tai pystyt olemaan mukana etäosallistujana.

Maksuton koulutus. ReguVa-hanke on Euroopan sosiaalirahaston osarahoittama.