Maailman historian kehityslinjat 1500-luvun lopulle saakka, luento-opetus, kevät 2024

Avoin yliopisto
smart for good
Päivämäärä:
15.1.2024 - 29.2.2024
Laajuus:
5 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Joensuu
Kategoria:
Historia ja kulttuuri
Toteutusmuoto:
Lähiopetus
Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tavoitteet: Opiskelija ymmärtää yhteiskunnan ja kulttuurin syntyprosessin Euroopassa ja Lähi-idässä uuden ajan alkuun ja ymmärtää kuin globalisoitumisen myötä nämä perusvalinnat näkyvät nykyisin koko maailmassa. Hän kykenee selittämään yksilön ja moniarvoisen kulttuurin muodostumisen sekä sen kuinka toisaalla maailma rakentuu klaaneille ja yhteisöille ja kuinka länsimainen tapa selittää ilmiötä rationaalisesti on myös historian kontekstissa syntynyt eikä siten ole universaali ja ajaton

Sisältö: Opintojaksolla käsitellään neoliittisen yhteiskunnan syntyä Lähi-idässä sekä sen varaan syntyvää varhaista kaupungistumista ja ylipaikallista kulttuuria, joka vaatii monimutkaisia järjestelmiä perustella lakeja, valtaa ja yhteiskuntajärjestelmää. Tämän klaanipohjaisen vallan oheen kehittyvää yksilöiden yhteisöä ja rationaalista uskonnon ulkopuolista tieto- ja oikeusjärjestelmää sekä niille rakentuvaa valtaa tarkastellaan Kreikan ja Rooman yhteiskunnissa. Myöhäisantiikissa tulevan mystisen tiedon ja monoteistisen transkendenttisen uskonnon vaikutus tietoon, valtaan ja yhteiskuntajärjestelmään muuttaa tilanteen ja luo voimakkaan uskonnollisen universaalinvallan opin keisariuden, paaviuden ja islamilaisen kalifaatin ympärille. Tämän pohjan muuttumista ja lopulta murenemista tarkastellaan Kaarle Suuren valtakunnasta 1300-luvulle, jolloin syntyy talouden varaan nojautuva sotilaallis-ekonominen suvereeni territoriaalivalta länteen ja vastaavasti kehittynyt klaani-imperium-valta itään.

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen).

Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Opintojakso antaa peruskäsityksen siitä, kuinka länsimainen yhteiskunta ja siihen nivoutunut Lähi-itä ja Itä-Eurooppa kehittyivät 1500-luvun lopulle, jolloin eurooppalaistyyppiset suvereenit territoriaalivaltiot olivat muodostumassa, empiirisiin tieteisiin perustuva maailmankuva syntymässä ja eurooppalaisuuden laajeneminen Afrikkaan, Amerikkaan ja Aasiaan alkamassa. Opintojaksolla käsitellään Euroopan ja Lähi-idän historiaa ja etenkin niiden kulttuurin ja yhteiskunnallisen kehityksen päälinjoja aina pronssikaudelta alkaen. Keskiössä on yhteiskunnan, talouden ja valtajärjestelmän muotoutuminen pitkän historiallisen kehityskulun aikana. Opintojakso keskittyy yksityiskohtien ja tapahtumahistorian sijaan rakenteisiin kuten valta-, talous- ja oikeusjärjestelmään, uskontoon näiden selittäjänä ja yksilön aseman muotoutumiseen.

Suoritustapa:

Luennot ja luentokuulustelu. Luento-opetus lähiopetuksena Joensuun kampuksella.

Kirjallisuus:

Jukka Korpela, Länsimaisen yhteiskunnan juurilla. Jumalan laista oikeusvaltion syntyyn. Gaudeamus: Helsinki, 2015

sekä yksi seuraavista kolmesta kirjasta

Mustakallio, Katariina: Uskonto ja yhteisö antiikin Roomassa (2008),

Haldon, John: Bysantin historian (2010),

Hanska, Jussi: ”Kristuksen sijaiset maan päällä”? paaviuden historia apostoli Pietarista Johannes Paavali Toiseen (2005, luetaan antiikkia ja keskiaikaa koskevat osiot).

• Historian ilmiöistä kiinnostuneet.
  • Uuden opetettavan aineen kelpoisuuden tarvitseville osana kelpoisuusopintoja (kelpoisuuteen edellytetään myös aineopinnot)

Opintojakso tarkoitettu avoimen yliopiston kautta opinto-oikeuden saaneille opiskelijoille.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Päiväopetus

Kevätlukukausi 2024. Kampus: Joensuu.

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 15:00