Lukutaito ja vuorovaikutus osana hyvinvointia, lv 2023-2024
- Laajuus:
- 5 opintopistettä
- Kampus tai kaupunki:
- Joensuu
- Kategoria:
- Opetus, kasvatus ja psykologia
- Toteutusmuoto:
- Itsenäinen opiskelu, Monimuoto
- Hinta:
- 75 € (alv 0%)

Sisältö:
Hyvinvoinnin tukeminen koulu- ja oppilaitosyhteisössä; Kielellinen vuorovaikutus osana luku- ja kirjoitustaidon kehittymistä; Lukivaikeuden keskeiset piirteet.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Tunnistaa hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa koulu- ja oppilaitosyhteisössä.
- Tunnistaa erityisesti suomenkielisille lapsille tyypillisiä puheen, kielen ja vuorovaikutuksen piirteitä.
- Tunnistaa luku- ja kirjoitustaidon oppimiseen ja lukivaikeuksiin liittyviä tekijöitä.
Geneeristen taitojen sisältöjä: kriittinen ajattelu, oppimaan oppiminen, oppimisen taidot.
Kohderyhmä:
Opintojakso sopii erityispedagogiikan perusopinnot suorittaneelle, opetus -ja koulutustehtävissä toimiville, ammatillisen osaamisen täydentäjille, etenkin oppimisen vaikeuksista, lukihäiriöistä kiinnostuneille.
Suoritustavat:
Kirjallisuuden tenttiminen sähköisenä (Exam)tenttinä (2 t), omatoiminen työskentely 135 t.
Exam-tentti Itä-Suomen yliopistossa: Joensuun ja Kuopion kampukset sekä tenttivierailuna toisessa korkeakoulussa. Lisätietoja Exam-tenttikäytänteistä UEF Kamun sivulta.
Oppimateriaali:
Kaikille pakollinen:
Lynch. (2019).Building belonging: a systematic approach to school improvement and emotionalwellbeing. John Catt Educational Ltd.
Sekä A ja B ja C - osa :
A) Ahtola, A. (toim.) 2016. Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen TaiKatz, Jennifer. Ensouling Our Schools : A Universally Designed Framework for Mental Health, Well-Being, and Reconciliation, Portage & Main Press, 2018. ProQuest Ebook Central
B) Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S., & Ukkola, S. (2020). Lapsen kielenkehitys: vuorovaikutuksen,leikin ja luovuuden merkitys. PS-kustannus. Luku 1: Kieli kehittyy vuorovaikutuksessa (sivut 17-204)
TAI
Verhoeven, L., Perfetti, C., & Pugh, K. (Eds.) 2019. Developmental Dyslexia across Languages andWriting Systems. Publisher: Cambridge University Press. Part I (ss.226).Opetussuunnitelma UEFSivu 2 / 14
C) Takala, M., & Kairaluoma, L. (toim.) 2019. Lukivaikeudesta lukitukeen. Gaudeamus. Luvut 1-2 (ss.11-200)TaiByrnes, J. & Wasik, B. (2019) Language and Literacy Development:What Educators Need to Know (second ed.) Guilford Press. (ss. 464)
Lisäksi opettajan ilmoittama kurssikirjallisuus (ks lista Pepin opinto-oppaasta)
Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.
Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.
Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.
Kellonajasta riippumaton
Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa.
Avaa sivun yläosassa oleva sininen toteutus-palkki ja katso tarvittaessa opetuksen aikataulu mahdollisesta opetusryhmästä. ”Avoimen pienryhmä” on tekninen nimike, ei oikea opetusryhmä.
Huomaa, että avoimen yliopiston opiskelijaksi ilmoittautuminen päättyy noin viikkoa aiemmin kuin opetukseen ilmoittautuminen Pepissä.
Suomi