Laskentatoimen perusteet, lv 2023-2024, verkko-opinnot

Hinta:
90 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Laskentatoimen tehtävänä on kerätä tietoa organisaation liiketapahtumista, rekisteröidä tiedot luotettavasti ja laatia niiden pohjalta erilaisia raportteja, joista tunnetuin on tilinpäätös. Laskentatoimi tuottaa informaatiota sekä erilaisten sidosryhmien käyttöön että organisaation oman toiminnan tehokkuuden ja kannattavuuden varmistajana.

Laskentatoimen perusteet opintojakson tavoitteena, on että osaat selittää laskentatoimen keskeiset käsitteet, kuvata laskentatoimen roolin organisaation ja yhteiskunnan toiminnassa, tunnistat arvonlisäverotuksen ja tilinpäätöksen keskeiset sisällöt ja osaat tuottaa kirjanpidon ja yksinkertaisen tilinpäätöksen. OPintojakson opiskeltuasi osaat myös arvioida yrityksen menestymistä tilinpäätöstietojen avulla ja soveltaa kustannuslaskentaa ja budjetointia päätöksenteon apuna.

Opintojakso kuuluu Itä-Suomen yliopiston avoimessa yliopistossa suoritettaviin Kauppatieteiden perusopintoihin sekä Laskentatoimen perusopintoihin. Voit opiskella koko opintokokonaisuuden tai valita yksittäisiä opintojaksoja.

Sisältö:

Kirjanpidon peruskäsitteet ja peruskirjaukset, arvonlisäveron perusteet, siirtyvät erät, tilinpäätöksen rakenne, tilinpäätösinformaatio, kustannuslaskennan ja budjetoinnin perusteet.

Suoritustapa:
Itsenäinen työskentely 162 t., oppimistehtävät ja verkkotentti.

Kyseessä on hybridi kurssi, joten luennot pidetään lähiopetuksena salissa (sali CA100, Kuopio, mikäli riittävä määrä lähiosallistujia ilmoittautuu) ja zoomissa, samanaikaisesti syksyllä 2024. Katso luentoajat Pepin opinto-oppaasta: Kuopio luentototeutus. Opetustapahtumissa ei ole läsnäolopakkoa ja moodlesta löytyy myös luentotallenteita.

Opintojakson voi suorittaa myös täysin itsenäisesti verkko-opintoina. Opintojakson moodle-oppimisalustalla on jaossa oppimateriaali, kurssin luennot, tehtävät ja tehtäväratkaisut.

Vaihtoehtoiset verkkotenttipäivät ja oppimistehtävien palautuspäivät lv. 2023-2024: ti 12.12.2023 klo 18-20, ti 5.3.2024 klo 12-14, to 2.5.2024 klo 18-20 ja to 13.6.2024 klo 12-14.

Kirjallisuus:
Jormakka et al. (2021) Laskentatoimi. Edita. Kirja saatavana myös e-kirjana

Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Opettaja: Riikka Holopainen/Mervi Niskanen

Arviointi: 0-5. Kurssi arvioidaan tentin ja oppimistehtävien perusteella.

Lisätiedot:

Opintojakso on perusopintotasoinen. Opintojakso kuuluu Kauppatieteiden perusopintoihin sekä Laskentatoimen perusopintoihin.

Neuvomme ja opastamme sinua mielellämme jo opintojen suunnittelussa ja kaikissa opintojen vaiheissa. Voit olla yhteydessä sähköpostitse, puhelimitse tai voit varata keskusteluajan Teamsin välityksellä.

Katso myös ohjeita opiskeluun avoimessa yliopistossa.

Osaat

· selittää laskentatoimen keskeiset käsitteet
· kuvata laskentatoimen roolin organisaation ja yhteiskunnan toiminnassa
· tunnistaa arvonlisäverotuksen ja tilinpäätöksen keskeiset sisällöt
· tuottaa kirjanpidon ja yksinkertaisen tilinpäätöksen
· arvioida yrityksen menestymistä tilinpäätöstietojen avulla
· soveltaa kustannuslaskentaa ja budjetointia päätöksenteon apuna

Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Opintojakso on joustavasti tarjolla lukuvuoden aikana ja voit aloittaa opinnot itsellesi sopivana ajankohtana. Opintojaksolla on vaihtoehtoisia suoritusajankohtia, joista voit valita itsellesi sopivan ja suorittaa muutoin opintoja omassa aikataulussa itsenäisesti.

Vaihtoehtoiset verkkotenttipäivät ja oppimistehtävien palautuspäivät lv. 2023-2024: ti 3.10.2023 klo 12-14, ti 12.12.2023 klo 18-20, ti 5.3.2024 klo 12-14, to 2.5.2024 klo 18-20 ja to 13.6. klo 12-14.

Vapaaehtoiset luennot 11.9. - 4.12.2023. Jos haluat osallistua luennoille, ilmoittaudu ennen luentojen alkua.

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansioja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00