Laadukas ja turvallinen toimintakulttuuri, syksy 2023

Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Juridiikka ja yhteiskunta, Sosiaali- ja terveysala, Liiketalous ja kansainvälisyys, Ravitsemus ja lääkeala
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Etäopetus
Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: Asiakas- ja potilasturvallisuutta edistävä toimintakulttuuri. Laadukkaan ja turvallisen toimintakulttuurin kehittäminen. Asiantuntijatyöskentely verkostoissa, arvot ja omavalvonta. Vaara- ja haittatapahtumien ennakointi, käsittely, raportointi ja niistä oppiminen.

Tavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

• ymmärtää laadukasta ja turvallista toimintakulttuuria jäsentävän teoreettisen viitekehyksen ja syyllistämättömän toimintakulttuurin rakentamisen elementit
  • tiedostaa ennakoinnin merkityksen osana turvallista toimintakulttuuria sekä vastuut ja velvollisuudet jälkitoimista ja raportoinnista vaara- tai haittatapahtumien sattuessa
  • valita menetelmiä, joilla asiakas otetaan mukaan ja huomioidaan turvallisen toimintakulttuurin edistämisessä
  • tunnistaa keinoja parantaa asiakas- tai potilasturvallisuutta.

Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja:

• Kestävyys ja vastuullisuus
  • Kriittinen ajattelu
  • Oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen
  • Vuorovaikutus ja viestintä

Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat erinomaisesti asiakas- ja potilasturvallisuuden parissa työskenteleville ammattiryhmille, kuten sairaanhoitajille, lääkäreille, sosiaalityöntekijöille, hammaslääketieteen ja hammashoidon ammattilaisille, farmaseuteille ja proviisoreille, oikeustieteen toimijoille, asiakas- ja potilasturvallisuudesta vastaaville, yksiköiden johtajille, sekä kaikille asiakas- ja potilasturvallisuudesta kiinnostuneille. Opinnot soveltuvat ammatillisen osaamisen täydentämiseen tai osaksi tutkintoa muun muassa sosiaali- ja terveysalojen opiskelijoille.

Opetusaika: Verkko-opinnot ajalla 23.10.2023 - 13.12.2023. Opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä, jotka on suoritettava määräaikaan mennessä. Kirjaudu Moodleen heti opintojakson alkaessa. Opintojaksolle on ilmoittauduttava viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä.

Suoritustapa: Verkko-opetus 135 h. Videoluennot, kirjallisuus, oppimistehtävät. Verkko-opinnot ovat suoritettavissa kokonaisuudessaan etäopintoina. Opinnot on suunniteltu suoritettavaksi työn ohessa.

Arviointi: Aktiivinen osallistuminen verkko-oppimisympäristössä. Oppimistehtävät. Opintojakson hyväksyminen edellyttää, että opiskelija hallitsee 50 % vaaditusta tietoaineistosta.

Opettaja: Professori Aini Pehkonen

Kirjallisuus: Opintojakson Moodle-oppimisympäristössä ilmoitettava oppimateriaali.

Mahdolliset lainaus- ja kirjallisuuden hankintakulut eivät sisälly opintomaksuun.
Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Lisätietoja: Opintojakso on osa Asiakas- ja potilasturvallisuuden perusopintokokonaisuutta 25 op. Opintojakson Moodle-alustalle tulee kirjautua ensimmäisen viikon aikana. Kirjautumisohjeet lähetetään opiskelijasähköpostiin ilmoittautumisajan päätyttyä.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-01 09:00