Karjalan kielen lukupiiri, verkko-opinnot, kevät 2024

Kampus tai kaupunki:
Joensuu
Kategoria:
Historia ja kulttuuri, Kielet ja viestintä
Toteutusmuoto:
Itsenäinen opiskelu, Verkko-opetus
Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tämä opintojakso kuuluu Karjalan kielen ja kulttuurin aineopintokokonaisuuteen (humanistiset tieteet).

Lukupiirissä luetaan ja analysoidaan erityyppisiä karjalankielisiä tekstejä: esimerkiksi sanomalehtiartikkeleita, proosatekstejä, runoja, verkkotekstejä, tieteellisiä tekstejä sekä audiovisuaalisia ja internetaineistoja. Opiskelijat ja opettaja valitsevat yhteisesti luettaviksi ja analysoitaviksi eri murteilla ja eri aikoina kirjoitettuja sekä eri maissa (Suomessa ja Venäjällä) julkaistuja tekstejä.

Suoritustapa:
Aikataulutettu eLearn-verkkokurssi: itsenäistä työskentelyä 135 t.

Esitietovaatimukset:

Karjalan kielen perus- tai alkeiskurssi sekä jatkokurssi (vienan-, livvin- tai eteläkarjala) tai vastaava muualla hankittu kielitaito.

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen).

Suoritustavat:

Aikataulutettu eLearn-verkkokurssi: itsenäistä työskentelyä 135 t. Tehtävät voi tehdä sillä karjalan kielen murteella, jota parhaiten osaa. Hyväksyttyyn suoritukseen kaikki tehtävät pitää suorittaa toukokuun loppuun mennessä.

Esitietovaatimukset:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- tunnistaa ja analysoida eri karjalan kielen murteilla kirjoitettuja mediatekstejä ja tutkimuksia
- lukea pitkiä karjalankielisiä tekstejä eri murteilla ja kartuttaa sanavarastoaan niiden avulla sekä tehdä havaintoja teoksissa käytetystä kielestä
- hyödyntää sanakirjoja ja muita oheismateriaaleja uusien tekstien lukemisessa ja ymmärtämisessä
- nimetä Suomessa ja Venäjällä kirjoitettua karjalankielistä kirjallisuutta ja sen kustantajia
- kuvata karjalankielisen kaunokirjallisuuskentän erityispiirteitä ja pohtia karjalaksi kirjoitetun ja karjalaksi käännetyn kaunokirjallisuuden suhdetta

Opintojakso kehittää seuraavia työelämätaitoja: karjalankielisen tutkimus- ja mediadiskurssin tunteminen kielen ja kulttuurin asiantuntijataitona, itsenäinen työskentely, tiedonhakutaidot, kielitaidon parantaminen ja sanavaraston kartuttaminen, kielen analysointitaidot, itsensä johtaminen ja ajanhallinta.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Päiväopetus
Kellonajasta riippumaton

Ajankohta: kevätlukukausi.

Opintojaksoa ei järjestetä joka lukuvuosi.

muu
Suomi

Karjala

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00