Karjalainen nimistöntutkimus, lähi- ja/tai etäopetuskurssi, syksy 2023

Kampus tai kaupunki:
Joensuu
Kategoria:
Historia ja kulttuuri, Kielet ja viestintä
Toteutusmuoto:
Itsenäinen opiskelu
Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tämä opintojakso kuuluu Karjalan kielen ja kulttuurin aineopintokokonaisuuteen (humanistiset tieteet).

Yleistietoa itämerensuomalaisesta nimistöstä, painopisteenä karjalainen paikannimistö rakenteelliselta, semanttiselta ja leksikaaliselta kannalta. Nimistössä heijastuva karjalaisten keskiajalla ja uudella ajalla tapahtunut ekspansio Laatokan luoteisrannikolta myöhemmille asuinalueille, mm. nykyisin venäläistyneille ja suomalaistuneille seuduille. Paikannimistön käyttö kyläyhteisössä ja perinteisen nimistön hyödyntäminen kotioloissa. Karjalaisen henkilönnimistön historia pääpiirteittäin ja nimenannon perinteet.

Suoritustapa:

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen).

Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Suoritustavat

Lähi- ja/tai etäopetuskurssi: luennot 20 t (saatavissa myös tallenteina), oheislukemisto ja lopputehtävä, itsenäistä työskentelyä 115 t.Lopputehtävä 0-5

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee karjalaisen nimistön historiaa ja nimien nykyistä käyttöä
- on selvillä karjalaisen nimistön ominaispiirteistä sekä menetelmistä, joita nimistön tutkimuksessa on käytetty
- pystyy tekemään paikannimien perusteella päätelmiä karjalaisten asutushistorian eri vaiheista
- tuntee karjalaisen etunimistön perinteen.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
Päivä- ja iltaopetus
muu

Opetuskieli karjala.

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-08 09:00