Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa, lv 2023-2024

30 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö

Kasvatuksen keskeiset käsitteet (kasvatus, opetus, koulutus, pedagogiikka, ohjaus; elinikäinen oppiminen, inkluusio, kehitys, sivistys, sosialisaatio). Kasvatustieteiden paikka ja vaikuttavuus tieteiden järjestelmässä kansallisesti ja kansainvälisesti. Kasvatuksen tutkimuksen yleiset ominaispiirteet ja tyypilliset kohteet.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

- tuntee kasvatuksen, koulutuksen ja elinikäisen oppimisen keskeiset käsitteet

- on saanut yleiskuvan kasvatustieteiden tutkimusalueista ja menetelmällisistä lähestymistavoista

- tuntee kriittisen tieteellisen ajattelun perusteita

Kohderyhmä

Avoimessa yliopistossa kasvatustieteellisen alan perusopintoja suorittavat opiskelijat. Opinnot sopivat erityispedagogiikan, kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen sekä varhaiskasvatuksen perusteista kiinnostuneille.

Huom!

Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op tulee suorittaa joko ennen, tai samaan aikaan koulutuskohtaisen osan kanssa.

Suoritustavat

Luennot 10 t (myös etäosallistumismahdollisuus ja tallenteet); kirjallisuudensekä luentojen ja luentomateriaalien tenttiminen verkkotenttinä 2 t; itsenäinen työskentely 42 t.

Toteutustavat

Luennoilla käydään läpi kasvatustieteen yleiset perusteet (6 t) ja metodiset perusteet (4 t). Luennot pidetään syyslukukauden alkupuolella Joensuussa, ja ovat seurattavissa myös reaaliaikaisesti verkossa ja katsottavissa myöhemmin verkkotallenteina. Luentoihin ja kirjallisuuteen pohjautuvan verkkotentin ja mahdollisen uusintatentin voi suorittaa loka-, marras-, maalis-, touko- ja elokuussa 2024. Tentti on suoritettavissa em. kuukausina yhden, PEPPI-järjestelmässä ilmoitetun arkipäivän (12 t) aikana.

Oppimateriaalit

Tentittävä kirjallisuus: Rinne, Kivirauma & Lehtinen ”Johdatus kasvatustieteisiin” (ei vuotta 2005 vanhempia painoksia; kahta viimeistä päälukua ”Klassiset kysymykset ja niiden esittäjät” ja ”Suomalaiset vastaukset” ei tentitä).

HUOM!

Johdatus kasvatustieteisiin, yhteinen osa 2 op tulee suorittaa joko ennen, tai samaan aikaan koulutuskohtaisen osan kanssa. Huomioithan jakson suoritusajankohdat - tenteissä välillä pidempi tauko. Johdatus kasvatustieteisiin koulutuskohtaiset osat 3 op: kasvatus-ja aikuiskasvatustiede, erityispedagogiikka ja varhaiskasvatus.

Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

HUOM! Ilmoittautumiseen tulee järjestelmävaihdoksen vuoksi lyhyt katko. Ilmoittautuminen sulkeutuu perjantaina 17.11.2023 klo 14.00 ja avautuu jälleen torstaina 8.12.2023 klo 9.00

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
Päivä- ja iltaopetus

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa.
Avaa sivun yläosassa oleva sininen toteutus-palkki ja katso tarvittaessa opetuksen aikataulu mahdollisesta opetusryhmästä. ”Avoimen pienryhmä” on tekninen nimike, ei oikea opetusryhmä.

Huomaa, että avoimen yliopiston opiskelijaksi ilmoittautuminen päättyy noin viikkoa aiemmin kuin opetukseen ilmoittautuminen Pepissä.

Luennot järjestetään syyslukukauden ensimmäisessä periodissa. Verkkotentti on mahdollista suorittaa syksyllä 2023 lokakuussa ja marraskuussa, keväällä 2024 maaliskuussa ja toukokuussa ja kesällä 2024 elokuussa.

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00