Johdatus empiirisen tutkimuksen menetelmiin, syksy 2023

45 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:

Luennoilla tutustutaan tieteellisen ajattelun lähtökohtiin, kysymyksenasettelun ja tutkimusprosessin kulkuun, perehdytään erilaisiin menetelmiin ja aineistotyyppeihin sekä pohditaan teorian ja aineiston suhdetta. Kurssi aloitetaan lyhyellä johdannolla tieteelliseen ajatteluun, tämän jälkeen edetään tutkimusprosessin eri vaiheiden kautta tutkimusasetelman muodostamisesta raportin kirjoittamiseen ja tutkimuseettisiin kysymyksiin. Tutkimuksen luonnetta argumentaationa ja edetessään kehittyvänä tutkijavetoisena prosessina painotetaan. Empiirisen tutkimuksen prosessi eri vaiheineen kytketään opiskelijan omaan kokemusmaailmaan konkreettisen esimerkein.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

• tunnistaa empiirisen tutkimuksen tavoitteet sekä menetelmien yleisperiaatteet ja
  • tutkimusprosessin luonteen
  • ymmärtää erilaisten menetelmien ja tutkimusaineistojen vaikutuksen tutkimusprosessiin
  • osaa arvioida tutkijan roolia aktiivisena osana tutkimusprosessia
  • Geneeristen taitojen harjaantumista kurssilla edistävät seuraavat tavoitteet
  • ymmärtää keskeisimmät tutkimuseettiset näkökulmat ja hyvän tieteellisen käytännön
  • periaatteet
  • saa valmiuksia kriittiseen tieteelliseen ajatteluun

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen).

Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Luennoilla tutustutaan tieteellisen ajattelun lähtökohtiin, kysymyksenasettelun ja tutkimusprosessin kulkuun, perehdytään erilaisiin menetelmiin ja aineistotyyppeihin sekä pohditaan teorian ja aineiston suhdetta. Kurssi aloitetaan lyhyellä johdannolla tieteelliseen ajatteluun, tämän jälkeen edetään tutkimusprosessin eri vaiheiden kautta tutkimusasetelman muodostamisesta raportin kirjoittamiseen ja tutkimuseettisiin kysymyksiin. Tutkimuksen luonnetta argumentaationa ja edetessään kehittyvänä tutkijavetoisena painotetaan. Empiirisen tutkimuksen prosessi eri vaiheineen kytketään opiskelijan omaan kokemusmaailmaan konkreettisin esimerkein.

Suoritustapa:

Yhdistetty luento- ja kirjallisuuskuulustelu. Opintojakso toteutetaan hybridiopetuksena Kuopion ja Joensuun kampuksilla. Luennot striimataan, ei tallenneta. Luentoaikataulut löydät opinto-oppaasta.

Oppimateriaali

Juhani Aaltola & Raine Valli (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. 5. uudistettu painos. PS-Kustannus: Jyväskylä.

Järjestävä laitos: yhteiskuntatieteiden laitos ja historia- ja maantieteen laitos.

• Historian ilmiöistä kiinnostuneet.
  • Uuden opetettavan aineen kelpoisuuden tarvitseville osana kelpoisuusopintoja (kelpoisuuteen edellytetään myös aineopinnot)

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Päiväopetus

Luento-opetuksen ajat: klo 08.00 - 10.00 ja 14.00 - 16.00.

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-08 09:00