Harjoittelu (Suomen opettaminen toisena ja vieraana kielenä), monimuoto-opinnot, lv. 2023-2024

Avoin yliopisto
smart for good
Laajuus:
5 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Joensuu
Kategoria:
Kielet ja viestintä, Historia ja kulttuuri
Toteutusmuoto:
Itsenäinen opiskelu, Monimuoto
Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tämä opintojakso kuuluu Suomen opettaminen toisena vieraana kielenä (S2) -opintokokonaistuuteen (humanistiset tieteet). Tämä on perusopintojen tasoinen erillinen sivuainetarjontaan kuuluva opintokokonaisuus.

Avoimen yliopiston kautta opintoihin osallistuvien ensisijainen kohderyhmä ovat koulutus- ja opetusalalla työskentelevät, jotka kohtaavat työssään S2-oppijoita sekä esimerkiksi asioimistulkit, koulutus- ja opetusalalla työskentelevät sekä muut monikulttuurisissa työympäristöissä työskentelevät.

HUOM. Suomi toisena kielenä -aineenopettajan pätevyyteen vaaditaan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan kelpoisuus. Opettajan kelpoisuusvaatimukset löytyvät asetuksesta opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista ja tietoa löytyy myös Suomenopettajat ry-ammattijärjestön sivuilta.

S2-kokonaisuuden menestyksekäs suorittaminen edellyttää erinomaista suomen kielen taitoa (EVK:n taitotaso B2-C1, jos äidinkieli ei ole suomi). Opintokokonaisuutta ei ole tarkoitettu suomen kielen kurssiksi.Mikäli olet kiinnostunut suomen kielen alkeiden opiskelusta, on Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston opetustarjonnassa suomen kielen opintojaksoja, joista voit lukea lisää sivuiltamme. Opintojaksot on suunnattu tilapäisen suojelun statuksen omaaville henkilöille.

Jos äidinkielesi on muu, kuin suomi ja hallitset jo hyvin suomen kielen perusteet, niin suosittelemme opintokokonaisuutta Suomen kieli ja kulttuuri vieraskielisille (25 op). Opinnot edellyttävät kykyä seurata suomenkielistä opetusta vaivatta. Opintojen avulla taidot syvenevät niin, että opiskelija pystyy käyttämään suomea työelämässä.

Opintojakso sisältyy Suomi toisena ja vieraana kielenä (S2) 30 op-perusopintokokonaisuuteen. Opintojakso on opintokokonaisuudessa vaihtoehtoinen opintojaksojen Kielitietoinen ja toiminnallinen opetus (5 op) ja S2-oppijan osaamisen arviointi ja osaamisen tukeminen (5 op) kanssa.

Sisältö:

S2-oppituntien kuuntelu, suunnittelu, pitäminen ja arvioiminen.

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

- osaa eritellä seuraamiaan oppitunteja

- osaa suunnitella ja pitää S2-oppitunnin sekä kuvata ja arvioida omaa opetustyötään.

Oppimateriaalit: Ohjeet ja suorituslomake eLearn-Moodle-ympäristössä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. avautuu uuteen välilehteen). Löydät Pepistä (HUOM. avautuu uuteen välilehteen) myös opintokokonaisuuden tiedot.

Suoritustavat:

S2-opetuksen seuraamista ja toteuttamista harjoittelupaikoissa, jotka opiskelija itse järjestää, ja raportin laatiminen niiden pohjalta. Vastuuopettajan kanssa voidaan sopia myös itse muista suoritustavoista. Ota yhteyttä vastuuopettajaan ennen harjoittelun aloittamista.

Toteutustavat:

Oppituntien kuuntelua (20 x 45 min), oppituntien pitoa (2 x 45 min) sekä yksi seuraavista: kurssien suunnittelu ohjeiden mukaan tai lisää oppituntien pitoa (6 x 45 min) tai yksilö- ja pienryhmäohjausta (12 x 45 min) tai apuopettajana toimimista (18 x 45 min). Harjoittelusta kirjoitetaan raportti ohjeiden mukaan.

Syksyn S2-opintoinfo järjestetään ti 29.8.23 klo 16:30-18 Teamsissa. Infossa käydään läpi avoimessa yliopistossa opiskelua ja opintokokonaisuuden opintojaksoja ja niiden opiskelemista. Liity tapaamiseen tästä linkistä. Tervetuloa mukaan!

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa eritellä seuraamiaan oppitunteja
• osaa suunnitella ja pitää S2-oppitunnin sekä kuvata ja arvioida omaa opetustyötään.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit. Jos opintojakson opetukseen voi ilmoittautua jatkuvasti, opiskeluoikeusaika on 1.8. - 30.7.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Löydät opintojakson aikataulut Pepin opinto-oppaasta (HUOM. avautuu uuteen välilehteen).

Opintojakso on suoritettavissa läpi lukuvuoden.

Suomi

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset pääset ilmoittautumsiaikana oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-07 09:00