dosetti

• Lääkeala
  • Sosiaali ja terveysala
Laajuus:
7 op *Koulutuksen voi suorittaa 7 op kokonaisuutena tai osana Geriatrisen lääkehoidon asiantuntija- ja LHKA-erityispätevyyskoulutusta.
Kampus tai kaupunki:
Kategoria:
Ravitsemus ja lääkeala, Sosiaali- ja terveysala
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus
Hinta:
742,76 € (alv 24%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Geriatrisen kliinisen farmakologian -osa-alueeseen on koottu yleisimmät kokonaisuudet iäkkäillä esiintyvistä pitkäaikaissairauksista. Lisäksi opinnot sisältävät lääkityksen hallittuun purkamiseen (deprescribing) sekä iäkkäällä yleisimmin tutkittaviin laboratorioarvojen tulkintaan liittyviä opintoja.

Geriatrinen kliininen farmakologia 7 op
- Deprescribing ja potilastapaukset 1 op
- Laboratorioarvojen kliininen tulkinta 1 op
- Pitkäaikaissairauksien lääkehoito 5 op
     - Munuaisten vajaatoiminta
     - Sydän ja verisuonisairaudet
     - Alzheimerin tauti ja muut neurologiset    sairaudet
     - Diabetes
     - Psykiatriset sairaudet
     - Tules

Mihin tarpeisiin geriatrisella kliinisen farmasian osaamisella vastataan?

”Hyvin iäkkäiden ihmisten määrä kasvaa Suomessa nopeasti. Siinä missä 1970-luvulla Suomessa oli vain kolmisen tuhatta 90-vuotiasta, on heitä tällä hetkellä jo noin 50 000. Ennusteen mukaan vuonna 2065 yli 90-vuotiaita on jo 190 000.”

”Lääkeinformaatioverkoston (2019) mukaan käytössä olevat ja kokeillut apteekkien ja sosiaali- ja terveydenhuollon väliset yhteistyömallit keskittyvät lääkehoitojen arviointiin, lääkeneuvontaan ja pitkäaikaishoitojen seurantaan.”

”Rationaalista lääkehoitoa voidaan edistää tunnistamalla lääkkeen käyttäjien tarpeita sekä niitä palveluja, joilla tarpeisiin voidaan vastata. Tätä varten olisi hyödyllistä lisätä vuoropuhelua eri lääkehuollon ja -hoidon toimijoiden, kuten apteekkien ja sosiaali- ja terveydenhuollon välillä.”

”Yhteistyömallit ovat kehittyneet hitaasti ja laajuus vaihtelee alueellisesti.”

Lähde: Mikä lääkkeissä maksaa? Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:19. Valtioneuvoston kanslia Helsinki 2021.

Farmaseutit ja proviisorit

Verkkokoulutus

Ilmoittautuminen on non-stop.

599 € + Alv 24 %, verollinen myyntihinta 742,76 €.

Verollinen koulutuspalvelu, AVL 39 §.

Verkkokurssille osallistumisen voi perua 14 kalenteripäivän sisällä ilmoittautumisesta, mikäli asiakas ei ole aloittanut verkkokurssin suorittamista. Jos ilmoittautuminen perutaan myöhemmin, laskutetaan asiakkaalta koulutuksen hinta kokonaisuudessaan peruutuksesta huolimatta, vaikka asiakas ei olisi aloittanut verkkokurssin suorittamista. Verkkokurssin suorittamisella tarkoitetaan sitä, että asiakas on kirjautunut saamallaan kurssiavaimella eLearn -oppimisympäristöön. Tällöin perumisoikeus ei ole enää voimassa. Mikäli tahdot perua ilmoittautumisesi, ota yhteyttä suunnittelusihteeri Anne Pennaseen, annemaarit.pennanen@uef.fi.
Verkkokurssi on suoritettavassa 12 kuukauden ajan opinto-oikeuden alkamisesta.

Koulutus voidaan perua järjestäjän toimesta ilman, että siitä aiheutuu järjestäjälle maksuvelvoitetta.

Ilmoittautuneen asiakkaan tilalle voi samasta yrityksestä tai organisaatiosta osallistua toinen henkilö, ellei esim. koulutukseen ole erillistä valintaa/pääsykoetta tai ellei vaihtamiselle ole muuta estettä. Osallistumisen vaihtamisesta ei peritä erillistä korvausta. Vaihdoksesta tulee ilmoittaa etukäteen tai viimeistään koulutuksen alkaessa