Johdatus ohjauksen teoriaan ja käytäntöön, syksy 2023

75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:

Ohjauksen yhteiskunnalliset, historialliset ja kulttuuriset perusteet, alan peruskäsitteet sekä ohjaustoiminnan peruselementit. Ohjausasiantuntijuuden ja ohjaustyön etiikan peruslähtökohdat. Ohjaus yhteiskunnassa, ohjauksen kontekstit ja keskeiset ohjauksen lähestymistavat.

Tavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- tuntee ohjauksen yhteiskunnalliset, historialliset ja kulttuuriset perusteet sekä alan peruskäsitteistöä (toimijuus, ohjausvuorovaikutus, ohjauksen institutionaalisuus, ura)

- tunnistaa ohjausvuorovaikutuksen perusilmiöitä sekä oppii jäsentämään ohjausta kohteellisena prosessina

- tunnistaa ohjausasiantuntijuuden ja ohjaustyön etiikan lähtökohtia

- tunnistaa ohjaustyön eri konteksteja ja lähestymistapoja

- soveltaa oppimaansa oman ohjausasiantuntijuutensa kehittämiseen

Kohderyhmä:

Ohjauksen peruskäsitteistä, lähtökohdista ja ohjauksen teoriasta kiinnostuneet

HUOM!

Opiskelijavalinta: Avoimen yliopiston opiskelijamäärän kiintiö 20 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. KIINTIÖ TÄYNNÄ - ILMOITTAUTUMINEN PÄÄTTYNYT!

Opintojakso muodostuu kahdesta osasta, mihin ilmoittaudutaan yhteisellä ilmoittautumisella.
a) FK00CP34 Johdatus ohjauksen teoriaan ja käytäntöön, kirjallisuus 2 op

b) FK00CP35 Johdatus ohjauksen teoriaan ja käytäntöön, oppimistehtävät 3 op

Suoritustavat:

a) kirjallisuuteen perustuva Moodle-tentti

b) videoluennot (tallenteet) ja luentoihin perustuva lokikirja + itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät

Oppimateriaalit
Tentittävä kirjallisuus:

• Vehviläinen, S. (2014) Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
    JA
  • artikkelikokoelma:
    - Vehviläinen, S. .2021. Itseohjautuvuudesta osallisuuteen: Ohjaus Aikuiskasvatuksessa vuosina 1996–2021. Aikuiskasvatus, 41(4), 355–365.
    - Varjo, J., Kalalahti, M., & Silvonen, J. 2020. Mihin oppilaita ohjataan? Opinto-ohjauksen rationaliteetit peruskoulun opetussuunnitelmien perusteissa. Kasvatus & Aika, 14(4), 4–20.
    - Toiviainen, S. & Halonen, T. 2017. Januskasvoinen portinvartija: ohjaus tukena ja kontrollina julkisissa palveluissa. Teoksessa S. Aaltonen Ja A. Kivijärvi (toim.) Nuoret aikuiset hyvinvointipalvelujen käyttäjinä ja kohteina (sivut 151-172). Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 136

Muu kirjallisuus:
  • McLeod, J. (2019). An introduction to counselling and psychotherapy: theory, research, and practice (Sixth edition.). Open University Press/McGraw-Hill Education. (soveltuvin osin)
  • Moodlessa jaettava oheiskirjallisuus ja -materiaalit.

HUOM! Opiskelijavalinta: Avoimen yliopiston opiskelijamäärän kiintiö 20 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. KIINTIÖ TÄYNNÄ - ILMOITTAUTUMINEN PÄÄTTYNYT

Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
Iltaopetus

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa: kirjallisuus, oppimistehtävä
Avaa sivun yläosassa oleva sininen toteutus-palkki ja katso tarvittaessa opetuksen aikataulu mahdollisesta opetusryhmästä. ”Avoimen pienryhmä” on tekninen nimike, ei oikea opetusryhmä.

Suoritusaika 12.9.2023 - 30.11.2023

• aloitusinfo ti 12.9. klo 17–18 (tallennetaan)
  • kirjallisuuden tenttipäivät to 12.10. tai ti 14.11. (Moodle-tentti auki molempina päivinä klo 17–20)
  • luentotallenteet (lähiluennoissa ei etäosallistumismahdollisuutta)
  • oppimistehtävien palautus 30.11.2023 mennessä

KIINTIÖ TÄYNNÄ - ILMOITTAUTUMINEN PÄÄTTYNYT

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-08 09:00