Avoin yliopisto: Etnisyys, monikulttuurisuus ja sukupuoli, essee lv. 2023-2024

Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Opintojakso on suoritettavissa 31.7.2024 saakka, jonka jälkeen se jää tauolle avoimen yliopiston tarjonnasta.

Sisältö:

Monikulttuurisuus ja kulttuuriset erot, etnisyys, rodullistaminen ja rasismi, nationalismi, transnationaalisuus, siirtolaisuus, globaalit kysymykset.

Suoritustavat:

1. Kirjatentti. Suoritetaan sähköisenä Exam-tenttinä: ks. tarkemmin Exam-tenttiohjeet.  Opintojakson tenttiminen kirjatenttinä mahdollista koko lukuvuoden.

Oppimateriaali:

KESKINEN, Suvi & VUORI, Jaana & HIRSIAHO, Anu (toim.) (2012) Monikulttuurisuuden sukupuoli. TUP, Tampere.
TIILIKAINEN, Marja (2003) Arjen Islam. Somalinaisten elämää Suomessa. Vastapaino, Tampere.

SEKÄ yksi seuraavista:
WEKKER, Gloria (2016) White Innocence. Paradoxes of Colonialism and Race. Durham, Duke University Press.
TAI
KESKINEN, Suvi & STOLZ, Pauline & Mulinari, Diana (eds.) (2021) Feminisms in the Nordic Region. Neoliberalism, Nationalism and Decolonial Critique. Palgrave, London.
TAI
PENTTINEN, ELina & KYNSILEHTO, Anitta (2017) Gender and Mobility. A Critical Introduction. London & New York: Rowman & Littelfield.

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa (HUOM. avautuu uuteen välilehteen).

Suoritustavat:

Essee. 2. Essee. Opintojakson voi suorittaa vaihtoehtoisesti esseenä, opiskelijan omatoiminen työskentely 135 t. Opintojakso on suoritettavissa esseenä koko lukuvuoden 23-24 sekä kesäopintoina. Kesäkuukausiksi tehtävänanto on pyydettävä viimeistään toukokuun loppuun mennessä. Pyydä esseeohjeet vastuuopettajalta sähköpostitse opintojaksolle ilmoittautumisen ja opintomaksun maksamisen jälkeen.

Kestävyydestä, vastuullisuudesta ja kriittisestä ajattelusta kiinnostuneet

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- pystyy erittelemään etnisiin ja kulttuurisiin eroihin, rodullistamiseen ja rasismiin sekä kansallisuuteen liittyviä kysymyksiä sukupuolen ja seksuaalisuuden näkökulmasta
- hahmottaa globaaleihin kysymyksiin liittyviä teemoja, käsitteitä ja lähestymistapoja
- osaa pohtia siirtolaisuuteen ja monikulttuurisuuteen liittyviä kysymyksiä suomalaisessa yhteiskunnassa

Geneeriset taidot: kansainvälisyys, kestävyys ja vastuullisuus, kriittinen ajattelu

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisessa on järjestelmävaihdoksen vuoksi lyhyt katko. Ilmoittautuminen avautuu uudestaan perjantaina 8.12.2023 klo 9.00.

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00