Nainen seisoo toimistossa ja katsoo sivuun kamerasta

Ylipistopedagoginen koulutus uudistuu tukemaan opettajaa verkko- ja monimuotopedagogiikan haasteissa

Ylipistopedagogiseen koulutukseen osallistuminen on joustavaa, käytännönläheistä, ratkaisukeskeistä ja yhteisöllistä.

—Opettaja voi valita koulutustarjottimelta opetuksen kehittämisen tarpeisiinsa sopivat opinnot. Uusina sisältöinä tarjolla on oppia esimerkiksi haastaviin ohjaustilanteisiin, opinnäytetyön ohjaukseen, oppimisanalytiikan hyödyntämiseen, geneeristen valmiuksien kehittämiseen tai uudistuvan teknologian mahdollisuuksiin, kertoo yliopistopedagogisen koulutuksen vastuusuunnittelija Ulla Ritvanen.

—Opettajan oman opetuksen kehittäminen on koulutuksen keskiössä, ja sen haasteita ratkotaan eri tieteenalojen opettajista muodostetuissa kollegaryhmissä.

Aktivoiva ja yhteisöllinen oppiminen, oppimisen ohjaaminen ja arviointi sekä vuorovaikutus ja viestintä digiajan oppimisympäristöissä ovat keskeisiä opetuksen kehittämiskohteita koulutuksessa. Koulutus toteutetaan pääosin etäopetuksena, digitaalisissa oppimisympäristöissä ja niiden välineitä hyödyntäen. Digitaalisen opetuksen ja oppimisen mallit sekä käytetyt opetusvälineet tukevat varsinaisten sisältöjen oppimista.

Koulutukseen kuuluvia sisältöjä avataan kaikille opettajille, vaikka osallistuminen koulutuksen opintojaksoille ei olisi mahdollista. Koulutukseen kuuluville noin tunnin mittaisille taitoklinikoille voi tulla mukaan tutustumaan ja hakemaan vinkkejä opetukseen. Myös itseopiskelumateriaaleja tuotetaan opetuksen kehittämisen tueksi. Nyt valmiina on jo oppimisen ja osaamisen arviointiin liittyvä materiaali, josta löytyy oppimateriaaleja, malleja ja tukivideoita oppimisen arvioinnin kehittämiseksi.

Lisätietoja: Suunnittelija Ulla Ritvanen, Opintopalvelut, ulla.ritvanen (a) uef.fi, p. 040 355 3396