Snellmanian aula Kuopion kampuksella.

Yliopiston tilikauden tulos 32,3 M€ - sijoitustoiminnan korkeilla tuotoilla huomattava vaikutus tulokseen

Vuonna 2021 yliopiston toiminnallinen ja taloudellinen tulos oli hyvä. Pandemiatilanne ja koronarajoitukset vaikuttivat yliopiston toimintaan, mutta toiminnalliset tavoitteet toteutuivat hyvin.

Vuonna 2021 Itä-Suomen yliopistossa suoritettiin 154 tohtorintutkintoa, 1768 ylempää korkeakoulututkintoa ja 1432 alempaa korkeakoulututkintoa. Ylemmissä korkeakoulututkinnoissa saavutettiin jälleen yliopiston historian paras tulos. Myös yliopiston kansainvälisten julkaisujen määrä kasvoi ja laatu parani.

Uusia avauksia tehtiin muun muassa tutkimusinfrastruktuurien kehittämiseen ja apurahatutkijoiden aseman parantamiseen osaaikaisten työsuhteiden kautta. Yliopiston vuorovaikutus muiden toimijoiden kanssa vahvistui ensimmäisten työelämätohtorien aloittaessa viime vuonna. Työelämätohtorit työskentelevät samanaikaisesti Itä-Suomen yliopiston ja toisen työnantajan palveluksessa.

Yliopiston tilikauden voitto oli 32,3 M€, josta sijoitus- ja rahoitustoiminnan osuus oli 26,3 M€. Sijoitustoiminnan osuus sisältää realisoitumattomat arvonmuutokset, joita oli 2021 yhteensä 13,7 M€. Operatiivisen toiminnan tulos, johon sisältyy korkeakoulujen valtionrahoitus, täydentävä rahoitus ja niitä vastaavat kulut, oli 5,0 M€. Tulos sisältää 3,3 M€ etupainotteisia tuloeriä, joita vastaavat menot toteutuvat suunnitellusti myöhempinä vuosina.

Varsinainen toiminnallinen tulos oli 1,7 M€. Tuotot ja kulut kasvoivat edellisestä vuodesta sekä kasvaneen valtionrahoituksen että lisääntyneen hanketoiminnan kautta. Pandemiarajoituksista johtuen kustannukset toteutuivat suunniteltua alempina erityisesti matkakulujen osalta.

– Haastavista olosuhteista huolimatta yliopisto on onnistunut parantamaan tulostaan ja vahvistamaan vaikuttavuuttaan ja myös taloudellinen tilanteemme on vakaa. Kiitos tästä kuuluu koko henkilöstöllemme ja kaikille opiskelijoillemme, joiden yhteisöllisyys ja jaksaminen ovat olleet kovalla koetuksella näinä poikkeuksellisina aikoina, toteaa rehtori Jukka Mönkkönen.

Vuoden 2021 tilinpäätös oli Itä-Suomen yliopiston hallituksen käsittelyssä 31. maaliskuuta. Yliopistokollegio käsittelee tilinpäätöksen kokouksessaan 18. toukokuuta.

Jukka Mönkkönen, rehtori, Itä-Suomen yliopisto, jukka.monkkonen@uef.fi, p. 040 728 8057

Heini Koskenvuori, talous- ja rahoitusjohtaja, Itä-Suomen yliopisto, heini.koskenvuori@uef.fi, p. 050 569 7560