Tekstitarroja lasiseinässä.

Yliopisto rahoittaa strategisella rahoituksella kaksi Proof of Concept (PoC) -hanketta

Itä-Suomen yliopisto haki syksyn 2022 aikana sisäisellä haulla Proof of Concept-hankkeita (PoC) tutkimuspohjaisten ideoiden kaupallistamisen kiihdyttämiseen.

Rahoituksilla yliopisto kannustaa tunnistamaan ja luomaan selkeästi määriteltyjä ja selvitysten avulla testattuja liiketoimintamahdollisuuksia, joita voidaan myöhemmin hyödyntää start-up-yrityksen perustamiseen, lisensiointiin olemassa olevaan yritykseen tai Business Finlandin Research to Business -rahoituksen hakemiseen.

Seuraavat Proof of Concept -ideat saivat rahoituksen:

• Dogu Baran Aydogan: Seuraavan sukupolven aivojen yhteysanalyysi, A.I.V. Instituutti, 20 000 euroa. Aivoissa on hermosoluja, jotka ovat yhteydessä toisiinsa. Aivojen sisäinen johdotus on jokaiselle yksilöllinen ja se muuttuu häiriöiden aikana. Aivojen rakenteelliset yhteydet voidaan saada vain tekniikalla nimeltä traktografia. Traktografialla tiedetään kuitenkin olevan suuria rajoituksia sen tarkkuudessa. Hankkeen tavoitteena on kehittää uusi tekniikka, joka parantaa dramaattisesti traktografian tuloksia. Onnistunut projekti tarjoaa parannuksia kaikkiin klinikoilla tällä hetkellä käytössä oleviin traktografian sovelluksiin sekä tuleviin sovelluksiin, jotka kohdistuvat aivohalvaukseen, neurodegeneratiivisiin sairauksiin, epilepsiaan, psykiatrisiin sairauksiin ja multippeliskleroosiin.
  • Juhana Hakumäki: Aivovaltimoaneurysmariskin arviointi magneettikuvantamalla tuotetulla parametrilla, lääketieteen laitos (kliininen lääketiede), 20 000 euroa. Tutkimuksessa on tarkoitus validoida laajennetulla kliinisellä aineistolla aivojen magneettikuvauksessa saatava parametri joka kytkeytyy aivovaltimoaneurysmien olemassaoloon ja mahdollisesti niiden muodostumiseen.