Nuori nainen istuu nojatuolissa ja lukee oppikirjaa.

Yliopisto-opintoja jo toisella asteella

Itä-Suomen yliopisto laajentaa lukioiden kanssa tekemäänsä yhteistyötä kattamaan myös muut toisen asteen oppilaitokset. Opiskelijoille avautuu laaja mahdollisuus opiskella yliopisto-opintoja jo toisen asteen opintojen aikana.

Vuonna 2017 käynnistynyt lukioyhteistyön pilotti on vakiinnuttanut asemansa tärkeänä keinona tukea lukiolaisten tulevaisuudensuunnitelmia ja vahvistaa heidän valmiuksiaan työelämään ja jatko-opiskeluun. Vuoden 2021 alusta alkaen myös muut toisen asteen oppilaitokset voivat liittyä mukaan yhteistyöhön.

­Käytännössä kunta tai kaupunki tekee Itä-Suomen yliopiston kanssa yhteistyösopimuksen, jonka myötä opiskelijoille mahdollistuu maksuton opiskelu avoimessa yliopistossa. Kunta maksaa opiskelijan ilmoittautumisen eli opintojen suorittaminen on opiskelijalle maksutonta.

– Laajennus koskemaan koko toista astetta on loistava lisä jo valtakunnallisestikin kattavaan yhteistyöhön. Sopimuslukioita meillä on jo 45 eri puolilta Suomea, ja käymme neuvotteluja kahden ammatillisen oppilaitoksen kanssa, lukioyhteistyötä Itä-Suomen yliopistossa koordinoiva suunnittelija Leila Saramäki kertoo.

Opinnot ovat Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston opintoja, jolloin opiskelijat ovat avoimen yliopiston opiskelijoita. Opinnot toteutetaan verkossa tai monimuoto-opetuksena.

– Lukiolaisilta saamamme palaute on ollut positiivista ja moni opintoja suorittaneista kokee saaneensa aitoa hyötyä omiin tulevaisuudensuunnitelmiin ja jatko-opintoihin liittyviin pohdintoihin. Uskon, että samoja hyötyjä saavat myös muut toisen asteen opiskelijat, Saramäki sanoo.

Sopimusoppilaitosten opiskelijoille avautuu käytännössä koko Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston opetustarjonta. Kaikki opinnot ovat yliopistotutkintojen osia eli hyödynnettävissä myöhemmin opinnoissa, mikäli opiskelija siirtyy yliopisto-opintojen pariin.

suunnittelija Leila Saramäki, leila.saramaki@uef.fi puh. +358 50 564 6193

Lue lisää yhteistyöstä lukioiden ja muiden toisen asteen oppilaitosten kanssa.