Valkoiset ruusut turkoosilla puutasolla

Vuoden viestijät valittiin Itä-Suomen yliopistossa

Itä-Suomen yliopiston viestintäpalvelut on valinnut taas Vuoden viestijän jokaisesta tiedekunnasta. Tänä vuonna myönnettiin myös Vuoden viestintäteko -palkinto.

Vuoden viestijä -palkinto myönnetään tunnustukseksi merkittävästä työstä, jossa on ymmärretty viestintää ja markkinointia tai ponnisteltu erityisesti niiden hyväksi kuluneen vuoden aikana. Tittelillä ei ole ollut väliä, tärkeintä on ollut innostus viestintää kohtaan. Ensisijainen kriteeri on, että henkilö tai ryhmä on osoittanut ymmärtävänsä viestinnän merkityksen ja haluaa tehdä yliopiston toimintaa tunnetuksi viestinnän keinoin. Vuoden viestijä -palkinnot jaettiin nyt seitsemännen kerran. Palkitsemistilaisuus pidettiin Joensuun ja Kuopion kampuksilla.

Vuoden viestijä -palkinto myönnetään filosofisessa tiedekunnassa vuonna 2021 psykologian yliopistonlehtori Petri Karkkolalle. Hänen suhtautumisensa sekä sisäiseen viestintään että ulkoiseen, tutkimukseen liittyvään viestintään on aina ollut erittäin myönteistä. Hän tulee mielellään puhumaan esimerkiksi tiedetapahtumiin ja kommentoi rohkeasti ja innokkaasti psykologian alan aiheita mediassa. Lisäksi hän on aktiivinen sosiaalisessa mediassa, jossa hän samalla tekee Itä-Suomen yliopiston alan koulutuksia tunnetuksi.

Vuoden viestijä -palkinto myönnetään luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnassa vuonna 2021 yliopistotutkija Jaakko Pohjoismäelle. Mitokondriobiologiaan keskittynyt molekyylibiologi kertoo aktiivisesti ja kiinnostavasti tutkimustyönsä tuloksista. Pohjoismäki on mukana yliopistomme tiedetapahtumissa, ja hänet tunnetaan myös Ylen Eränkävijät -sarjasta.

Vuoden viestijä -palkinto myönnetään yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa vuonna 2021 dekaani Sari Rissaselle. Tiedekunnan johtajana hän on kannustanut työyhteisöään avoimeen keskustelukulttuuriin ja toiminut aktiivisesti tiedon avoimuuden puolestapuhujana. Hän on ymmärtänyt esimerkillisesti viestinnän merkityksen luottamuksen rakentajana niin yliopistoyhteisön sisällä kuin yliopiston sidosryhmille. Sari Rissasen välitön ja lämmin persoona luo myös hyvää viestinnän ilmapiiriä tiedekuntaan.

Vuoden viestijä -palkinto myönnetään terveystieteiden tiedekunnassa vuonna 2021 Ruokakasvatuksen ja syömiskäyttäytymisen tutkimusryhmälle, johon kuuluu sekä ravitsemustieteen, kotitaloustieteen että kasvatustieteen asiantuntijoita. Ryhmä on kehittänyt eri yhteistyökumppanien kanssa työkaluja muun muassa päiväkotien, koulujen ja perheiden ruokakasvatukseen ja kouluruokailun uudistamiseen. Toiminnan ydintä on innostava, käytännönläheinen ja kohderyhmiä ymmärtävä viestintä. Media- ja someviestinnän keinoin tutkijat ovat tuoneet tärkeitä teemoja myös laajempaan tietoisuuteen.

Vuoden viestintäteko -palkinto myönnetään vuonna 2021 akateemiselle rehtorille Tapio Määtälle. Hän on osoittanut rohkeaa johtajuutta omalla aktiivisuudellaan sosiaalisessa mediassa ja samalla sosiaalisen median vahvuuden tiedeviestinnän edistäjänä. Tapio Määttä osallistui #MinäTutkin-somekampanjan luomiseen yhdessä Tieteellisten seurain valtuuskunnan julkaisupäällikön Sami Syrjämäen kanssa syksyllä 2021. Suuren suosion saanut kampanja kannusti tutkijoita esittelemään omia tutkimusaiheitaan sosiaalisessa mediassa ennennäkemättömän laajasti.

Yhteystiedot UEF Connect

Vuoden viestijä tilaisuudesta.
Jaakko Pohjoismäki, Petri Karkkola, Sari Rissanen ja muut palkitut.