UEFin liput.

Vuoden Tiedekynä -palkinnon saanut artikkeli pohjautuu Itä-Suomen yliopistossa tehtyyn tutkimustyöhön

Koneen Säätiö myönsi Vuoden Tiedekynä -palkinnon dosentti Anna-Maria Tapaniselle artikkelista Rajalla laboratoriossa: iän arviointia, iän määrittämistä ja ikämääräyksiä. Artikkeli perustuu professori Ilpo Helénin johtamassa ja Koneen Säätiön rahoittamassa Bodies of Evidence -hankkeessa tehtyyn tutkimustyöhön. Palkittu artikkeli ilmestyi Tiede & Edistys -lehden Rajakontrolli, tieto ja tutkinta -erikoisnumerossa (3/2018).

Tapaninen työskenteli tutkijana Itä-Suomen yliopistossa vuosina 2014–2018. Hän on sosiaali- ja kulttuuriantropologian dosentti Helsingin yliopistossa.

Artikkeli käsittelee iän määrittämistä tilanteissa, joissa turvapaikkaa hakevilta nuorilta puuttuvat luotettavina pidetyt asiakirjat. Tutkimustaan varten Tapaninen haastatteli maahanmuuttoviranomaisia, oikeushammaslääkäreitä ja geneetikkoja sekä kansalaisjärjestöjen asiantuntijoita, asianajajia ja muita asianosaisia. Hän myös analysoi hallintodokumentteja ja oikeuden päätöksiä. Tapaninen osoittaa, että viranomaiset kohtelevat epävarmaa tietoa iästä varmana tietona, vaikka ikäanalyysit ovat kiistanalaisia ja niihin liittyy suurta tulkinnanvaraisuutta. Iän määrittelystä onkin tullut yksi Suomen tiukan turvapaikkapolitiikan työkaluista.

Iän arvioinnista ei ole aiemmin julkaistu yhteiskuntatieteellisiä tutkimuksia Suomessa eikä ulkomailla, vaan ainoastaan kapea-alaisia selvityksiä. Artikkelissaan Tapaninen tarkastelee DNA-analyysin ja lääketieteellisen iänmäärityksen roolia nykyisessä Suomen maahanmuuttopolitiikassa. Hän myös pohtii iän arvioinnissa tavoiteltavan tiedon luonnetta ja todistusvoimaa sekä käsittelee DNA-analyysiä, röntgenkuvausta ja silmämääräistä iän arviointia. Lopuksi kirjoittaja pohtii iän määrittämisen muuttumista ikämääräykseksi käyttämällä nuorten itsensä kehittämää käsitettä sekä sen seurauksia nuorille turvapaikanhakijoille.

Tapaninen tuo esiin, miten ikäanalyysien tulosten epävarmuus jää viranomaisten päätöksenteossa sivuun ja näyttöä pidetään objektiivisena tietona. Iän epäily aiheuttaa yksin tulleille nuorille suuria paineita. Turvapaikkaprosessin tulkinnanvaraisuus näyttäytyy nuorille mielivaltaisena.

Tiedekynä-palkinnon saajan valitsi 14 ehdokkaan joukosta emeritaprofessori Riitta Jallinoja. Hänen mukaansa sosiologisesti parasta analyysissa oli se, että Tapaninen osoittaa, miten vaikeaa kategorioiden rakentaminen on, vaikka rajankäynnissä odotetaan nimenomaan täsmällisyyttä. Lisäksi artikkeli osoittaa hienosti, kuinka päätöksiä joudutaan tekemään monien toimijatahojen ristiriitaisten arvioiden pohjalta.

Vuoden Tiedekynä -artikkeli:

Anna-Maria Tapaninen (2018) Rajalla laboratoriossa: iän arviointia, iän määrittämistä ja ikämääräyksiä. tiede & edistys 43:3, 216-237. https://koneensaatio.fi/wp-content/uploads/Tapaninen-Tiede-ja-edistys-3-2018-1.pdf

Professori Ilpo Helén, Itä-Suomen yliopisto, puh. 050 388 6073, ilpo.helen(at)uef.fi