Lääkäri kannettavan tietokoneen ääressä

Virtuaalinen Neuro2020 yhdistää aivoterveyden toimijat 8.12.

Kansallinen neurokeskus järjestää 8. joulukuuta verkossa Neuro2020-tapahtuman neuroalan tutkijoille, yrityksille ja kolmannen sektorin toimijoille. Uudenlainen tapahtumakokonaisuus tuo aivoterveyden hyväksi työskentelevät tahot yhteen uusien kumppanuuksien edistämiseksi. Tapahtuma oli tarkoitus järjestää jo maaliskuussa, mutta koronatilanteen vuoksi se siirtyi joulukuulle ja verkkoon.

Neuro2020 edistää sekä kansallista että kansainvälistä yhteistyötä

Neuro2020-tapahtuman tavoitteena on lisätä vuoropuhelua suomalaisten neuroalojen tutkijoiden, yritysten sekä kolmannen sektorin toimijoiden kesken sekä tarjota heille yhteys kansainvälisiin huippuasiantuntijoihin. Uudella tapahtumakonseptilla halutaan edistää alan yhteistyötä sekä nostaa esiin korkeatasoista tutkimusta ja tutkimuksesta nousseita kaupallisia menestystarinoita. Tapahtumassa kuullaan kansainvälisten yhtiöiden ja säätiöiden edustajia sekä suomalaisia huippuasiantuntijoita, muun muassa neurokirurgi Miikka Korja, neurologi Kiti Müller, psykiatri Markku Lähteenvuo ja futuristi Esko Valtaoja. Tapahtuma on englanninkielinen ja osallistujille maksuton.

NeuroPitch – uusi tapa rahoittaa neuroalan tutkimusta

Osana Neuro2020-tapahtumaa järjestetään yhdessä OLVI-säätiön kanssa ensimmäistä kertaa NeuroPitch -tutkimushissipuhekilpailu. Kilpailussa neuroalojen tutkijat etsivät ratkaisuja vanhusten aivoterveyteen, sairauksien ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen liittyviin tutkimuskysymyksiin. OLVI-säätiö rahoittaa NeuroPitch-kilpailua 65. juhlavuotensa kunniaksi ja myöntää voittajalle 30 000 euron tutkimusrahoituksen.

Kansallisen neurokeskuksen ydintehtävänä on yhdistää tutkijat

Kansallisen neurokeskuksen perustamista on selvitetty osana Terveysalan tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kasvustrategiaa ja Yksilöllistetty lääketiede -hanketta ministeriöiden rahoittamassa ja Itä-Suomen yliopiston koordinoimassa perustamishankkeessa. Perustettavan Kansallisen neurokeskuksen tarkoituksena on edistää neurotieteiden kansallista ja kansainvälistä tutkimusyhteistyötä, linkittää tutkimus paremmin käytännön potilastyöhön ja sosiaali- ja terveysalan innovaatioihin sekä edesauttaa aivoterveyteen liittyviä innovaatioita. Tavoitteena on parempi aivoterveys ja aivosairauksien aiheuttamien kustannusten merkittävä vähentäminen Suomessa, entistäkin korkeatasoisempi ja vaikuttavampi tieteellinen tutkimus sekä uudet innovaatiot ja niiden menestyksellinen kaupallistaminen. Neuro2020-tapahtuma on tarkoitus jalkauttaa osaksi Kansallisen neurokeskuksen toimintaa vuotuisena tapahtumana.

Neuro2020-tapahtuman ohjelma ja ilmoittautuminen: https://neurocenterfinland.fi/neuro2020/

Neuro2020 -tapahtuma:

Erityisasiantuntija Emmi Reijula, emmi.reijula (a) uef.fi, p. 050 475 2766 ja viestintäasiantuntija Hannamari Sirkko, hannamari.sirkko (a) uef.fi p. 050 448 3497

Kansallinen neurokeskus:

Johtaja Mikael von und zu Fraunberg, mikael.fraunberg (a) uef.fi, 050 433 5008