Tekstitarroja lasiseinässä.

Ville Paakinaholle Unto Uotila -palkinto

Suomen Endokrinologiyhdistys on myöntänyt akatemiatutkija Ville Paakinaholle Unto Uotila-palkinnon. Palkinto jaettiin Endopäivillä 2022.

Unto Uotila -palkinto jaetaan joka toinen vuosi ansioituneelle alle 40-vuotiaalle tutkijalle, joka on endokrinologiyhdistyksen jäsen ja jonka tutkimustyö kohdistuu teoreettiseen tai kliiniseen endokrinologiaan.

Ville Paakinaho toimii akatemiatutkijana ja tutkimusryhmän johtajana Itä-Suomen yliopiston biolääketieteen yksikössä. Tutkimuksessaan hän selvittää, kuinka tumansisäiset proteiinien vuorovaikutukset muuttavat geenien säätelyä erityisesti eturauhassyövässä ja miten nämä muutokset johtavat lääkeresistenssin syövän kehittymiseen. Tavoitteena on löytää uusia lääkekohteita ja hoitomuotoja lääkeresistenttien syöpien kukistamiseen.

Paakinaho on suorittanut Itä-Suomen yliopistossa maisterintutkinnon biokemiasta vuonna 2010 ja väitellyt tohtoriksi vuonna 2014.  Molekulaarisen endokrinologian alan väitöstutkimus tuotti merkittävää uutta tietoa glukokortikoidien genominlaajuisesta vaikutuksesta geenien luennan säätelyssä. Paakinaho sovelsi tutkimuksessaan ennakkoluulottomasti ja ansiokkaasti koko genominlaajuisia tekniikoita tehden itse niin ”märkälaboratoriotyöt” kuin koko ihmisen genomin laajuiset bioinformaattiset analyysit. Hän sai väitöskirjatyöstään yliopiston vuoden 2015 nuoren tutkijan palkinnon.

Post doc -kaudellaan tumareseptoritutkimuksen “gurun” Gordon L. Hagerin ryhmässä NIH:ssa USA:ssa Paakinaho perehtyi uusimpiin genomin laajuisiin geeninsäätelytutkimuksen menetelmiin ja yhden molekyylin kuvantamistekniikoihin. Suomeen palattuaan Paakinaho sai Suomen Akatemian tutkijatohtorin paikan ja sittemmin viisivuotisen akatemiatutkijan rahoituksen. Hänen tutkimustaan ovat rahoittaneet myös muun muassa Suomen Syöpäsäätiö ja Sigrid Juséliuksen Säätiö.

Kaikki Paakinahon tutkimus- ja katsausartikkelit on julkaistu erittäin arvostetuissa tieteellisissä julkaisusarjoissa. Väitöksensä jälkeen hänet on palkittu myös The Endocrine Society Outstanding Abstract Award (2019) sekä The Fellows Award for Research Excellence (FARE) at the NIH (2017) palkinnoilla, ja hän on esitellyt tutkimustaan arvostetuissa tieteellisissä kokouksissa. Paakinaho on myös laajasti verkostoitunut tutkija.

Suomen Endokrinologiyhdistyksen uutinen

Avainsanat