Ukrainan kielen opettaja käy läpi laulun sanoja.

Vieras kieli tarttuu mieleen laulamalla – ukrainan kieleen tutustuminen laajentaa ymmärrystä itäslaavilaisista kielistä ja kulttuureista

Itä-Suomen yliopistossa ukrainan kielen ja kulttuurin opiskeluun on löydetty tehokas keino.

ukrainan kielen opetusta laulujen kautta.
Ukrainan kielen kurssin opettaja Iryna Zaporozhetsin mukaan laulut ovat erinomainen tapa lisätä kiinnostusta kieltä ja maata kohtaan. Niiden kautta on myös päästy vertailemaan Ukrainan ja Suomen kulttuuria ja historiaa.
Ukrainan kielen opiskelijat luokassa.
Ville Kuvaja (vas.) ja Henri Rästas ovat ukrainan kielen kurssilla opiskellessaan oppineet muun muassa sen, että ukrainalaiset ovat hyvin ylpeitä juuristaan ja arvostavat omaa kulttuuriaan.

Rauha tulee aikanaan, ja silloin tarve ymmärtää itäslaavilaisia kieliä ja mentaliteetteja kasvaa suuresti Euroopassa – ei pelkästään Suomessa.

Larisa Leisiö

Professori