Yleiskuvaa toimistolta.

Venäjän imperiumin rajamaiden tutkijat kokoontuvat Joensuussa 14.–15.12.

Venäjän valtakunnan läntisten raja-alueiden asema on viime aikoina noussut näkyvästi julkiseen ja tieteelliseen keskusteluun. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaa vastaan ​​on korostanut myös niiden historiallista asemaa koskevia kysymyksiä: millaisia valtiollisia rakenteita syntyi imperiumin osana ja millaisen poliittisen tilan ne muodostivat kansallisina yhteisöinä ja kansalaistoiminnan kenttinä? Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa järjestetään torstaina ja perjantaina 14.–15. joulukuuta kansainvälinen konferenssi, jossa pureudutaan Venäjän imperiumin vaikutuksen alaisiin raja- ja reuna-alueisiin.

Conceptualizing the Borderlands of the Russian Empire as Political Space -konferenssissa kysytään muun muassa, miten Suomen, Ukrainan, Baltian tai Puolan asema ymmärrettiin Venäjän valtakunnan osana sekä miten vallanpitäjät tai paikalliset poliittiset toimijat määrittelivät rajamaita ja niiden suhdetta keskukseen. Entä miten nämä käsitykset muuttuivat modernin valtio- ja kansakuntakäsityksen vahvistuessa 1800-luvulla?

Konferenssi kokoaa yhteen tutkijoita, jotka ovat kiinnostuneet eurooppalaisten imperiumien historiasta ja Venäjän keisarikunnan läntisistä raja-alueista. Esitelmissä paneudutaan poliittisen kielen muutoksiin, historiapolitiikkaan, vallan ulottuvuuksiin sekä siihen, miten historialliset toimijat ovat määritelleet raja-alueiden asemaa. Maantieteellisesti esitelmien teemat painottuvat nykyiseen Suomeen, Baltian maihin, Puolaan ja Ukrainaan, mutta mukana on myös näkökulmia muihin Venäjän valtakunnan vaikutuksen alaisiin ​​raja- ja reuna-alueisiin.

Konferenssin järjestää Suomen Akatemian rahoittama hanke Suomen Suuriruhtinaskunta poliittisena tilana yhdessä Itä-Suomen yliopiston Karjalan tutkimuslaitoksen, historia- ja maantieteen laitoksen sekä Rajat, liikkuvuus ja kulttuuriset kohtaamiset -tutkimusyhteisön (BOMOCULT) kanssa. Konferenssin kieli on englanti.

Professori Ilkka Liikanen, p. 050 439 4477

Konferenssin verkkosivut https://sites.uef.fi/conceptualizing-borderlands-conference/