Kuvassa lasten käsiä, kun he ovat kokeilemassa erilaisia värifilttereitä tutkiessaan, kuinka valo käyttäytyy heijastuessaan CD-levyn pinnasta.

Valoa perheille -tapahtumassa tutustutaan valotieteen maailmaan 11.11. Joensuussa

Aika ja paikka: 11.11.2023 klo 10–13, Taidepuutarha Botania, Joensuu

​Itä-Suomen yliopisto yhdessä Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksen ja Fotoniikan lippulaiva PREINn kanssa kutsuvat sinut osallistumaan "Valoa perheille" -perhetapahtumaan, joka järjestetään Joensuun Botanian upeissa maisemissa lauantaina 11. marraskuuta klo 10–13. Tapahtuma tarjoaa monipuolista ohjelmaa kaikenikäisille ja -tasoisille osallistujille.

Lapsille (n. 3–12-vuotiaille) järjestetään inspiroivia valoaiheisia työpajoja, joissa he pääsevät kokeilemaan käytännössä valotekniikan ihmeitä. Samalla vanhemmilla on mahdollisuus syventyä fotoniikan eli valotieteen maailmaan kuulemalla asiantuntijoiden esityksiä siitä, miksi fotoniikka on tulevaisuuden ala ja miten alalle tarvitaan jatkossa enemmän osaajia.

Tapahtumassa on myös hauska ja kilpailuhenkinen puoli, kun "lapsi + aikuinen" -joukkueet ottavat mittaa toisistaan Ecoaimsin laseraseen ammuntakilpailussa. Jokainen joukkue osallistuu fotoniikka-aiheisen palkinnon arvontaan, mikä lisää jännitystä ja hauskuutta tapahtumaan.

Lisäksi kaikki tapahtumaan osallistuneet pääsevät tutustumaan Taidepuutarha Botanian lumoavaan ympäristöön. Tapahtuma on avoin kaikille eikä siihen liity osallistumismaksua.

Tarkempaa ohjelmaa päivitetään verkkoon Valoa perheille -tapahtuman sivustolle osoitteessa  https://sites.uef.fi/photonics/valoa-perheille-tapahtuma/

Tule siis mukaan viettämään mukavaa päivää perheesi kanssa ja juhlistamaan samalla Kansainvälistä tyttöjenpäivää sekä isänpäivää. Kansainvälinen tyttöjenpäivä muistuttaa tyttöjen oikeuksista ja tasa-arvosta maailmanlaajuisesti, tarjoten mahdollisuuden pohtia saavutuksia ja haasteita. Isänpäivä puolestaan on omistettu isille ja isähahmoille, jotka ovat merkittävä osa perheiden elämää.

Hankesuunnittelija Raili Termälä, raili.termala@uef.fi, p. 050 307 8256
Kehityspäällikkö Juha Purmonen, juha.purmonen@uef.fi , p. 050 354 3832