Väitöskirjatutkija ja soutaja Joel Naukkarinen, kuvaaja Anssi Saviluoto.

Väitöskirjatutkija Joel Naukkarinen valmiina olympiasoudun MM-kilpailuihin

Itä-Suomen yliopiston väitöskirjatutkija Joel Naukkarinen voitti soudun opiskelijoiden Euroopan mestaruuden Istanbulissa 7.-9.9.2022 järjestetyissä kilpailuissa. Naukkarinen osallistuu seuraavaksi olympiasoudun MM-kilpailuihin 18.-25.9.2022 Tshekissä.

Kuopiolainen Naukkarinen saavutti sen, mitä lähti hakemaan opiskelijoiden soudun Euroopan mestaruuskilpailuista Istanbulista: Euroopan mestaruuden. Puuttuva mestaruus täydensi Naukkarisen opiskelijoiden EM-saavutukset. Aiempina vuosina Naukkarinen on sijoittunut kaksi kertaa hopealle, kerran kolmanneksi ja kerran neljänneksi.

– Nyt vihdoin minulla oli riittävästi kokemusta ja kaikki osa-alueet hallinnassa, mitä tarvittiin voittamiseen. Kilpailu toimi myös erinomaisena valmistavana harjoituksena tuleviin MM-kilpailuihin, kuvailee Naukkarinen.

Naukkarinen edusti opiskelijoiden EM-kilpailussa Itä-Suomen yliopistoa. Hän valmistui lääkäriksi aiemmin keväällä tänä vuonna, ja opiskelee nyt kliinisessä tohtoriohjelmassa samassa yliopistossa. Naukkarinen tekee väitöskirjatutkimusta Kuopion yliopistollisessa sairaalassa (KYS) neurotieteiden parissa. Naukkarinen tutkii väsymyksen syntymistä aivoissa, ja miten siihen voidaan vaikuttaa. Tutkimus on uraauurtavaa, koska ymmärrys aihepiiristä on nykykirjallisuudessa vielä varsin niukkaa.

Vuosien varrella vahvan tunneyhteyden Kuopioon, Itä-Suomen yliopistoon ja KYSiin muodostaneella Naukkarisella on seuraavana edessä kovan tason MM-kisat. Naukkarinen lähtee edustamaan Suomea muun soudun maajoukkueen kanssa olympiasoudun MM-kilpailuihin 18.-25.9.2022 Tshekin Raciceen.

– On hienoa edustaa ja olla osa näitä kaikkia upeita yhteisöjä. Itä-Suomen yliopisto mahdollistaa, edistää ja kehittää huippu-urheilun ja opintojen yhdistämistä esimerkillisesti. Haluan hyödyntää koulutuksella ja huippu-urheilu-uralla kartuttamaani ymmärrystä edelleen tutkimustyössä yhteistyössä KYSin kanssa uutta tietoa tuottaen ja maailmaa muuttaen, olympialaisiin tähtäävä Naukkarinen kertoo.

Lisätiedot:

Joel Naukkarinen, +358 45 233 1289, https://rowingfinn.com