Snellmanian aula Kuopion kampuksella.

Vaikuttavuuden talo osallistuu mittavaan Hyvällä mielellä Pohjois-Savo -hankkeeseen

Itä-Suomen yliopiston Vaikuttavuuden talo on mukana Hyvällä mielellä Pohjois-Savo -projektissa, jossa kunnat sekä tutkimus- ja kehittämisorganisaatiot yhdistävät voimansa ja osaamisensa mielenterveysongelmien ja päihteiden käytön vähentämiseksi Pohjois-Savon kunnissa.

Toukokuun alussa käynnistyvän kehittämisprojektin kokonaiskustannukset ovat 3,4 miljoonaa euroa, josta EU-rahoituksen osuus on 2,7 miljoonaa euroa. Hanke jatkuu vuoteen 2031 saakka.

Hankkeeseen on sitoutunut seitsemäntoista Pohjois-Savon kuntaa. Hankkeen hallinnoinnista vastaa Kuopion kaupunki, ja osatoteuttajina ovat Itä-Suomen yliopisto, Savonia-ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu.

Itä-Suomen yliopiston Vaikuttavuuden talo vastaa hankkeen vaikutusten ja vaikuttavuuden arvioinnista sekä tiedolla johtamisen tuesta. Vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi kohdistuu hankkeessa toteutettaviin toimenpiteisiin, jotka tähtäävät Pohjois-Savon maakunnan asukkaiden mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyden vahvistamiseen sekä päihteiden käytön vähentämiseen. Toteutukseen osallistuu useita tutkijoita terveystieteiden sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnista.

Kuopion kaupungin kansalaistoiminnan palveluiden päällikön Kati Vähäsarjan mukaan maakunnassa tarvitaan todellinen suunnanmuutos hyvinvoinnin edistämisessä. Työkykyinen ja hyvinvoiva väestö sekä kestävä kuntakehitys ovat koko maakunnan strategisen kehittymisen kulmakivi.

– Tällä hetkellä pohjoissavolaisten mielenterveyden tilanne on valtakunnallisesti heikoin ja esimerkiksi päihteiden käytöstä johtuvat ongelmat kasvavat.

Hankkeen toimenpiteet kohdentuvat koko työikäiseen väestöön, sillä tavoitteena on saada aikaan parannus koko väestön hyvinvoinnin tilaa kuvaavissa indikaattoreissa. Esimerkiksi mielenterveysongelmien yleisyyttä kuvaava mielenterveysindeksi on Pohjois-Savossa 161 maan keskiarvon ollessa 100.

Kohdennettuja toimenpiteitä suunnataan työttömiin ja työelämän ulkopuolella olevaan työikäiseen väestöön.

– Työttömyys lisää tunnetusti merkittävällä tavalla hyvinvointihaasteiden, kuten mielenterveysongelmien ja päihteiden käytön riskiä ja myös toisinpäin. Mielenterveysongelmat ovat myös keskeisin sairauspoissaolojen ja ennenaikaisen eläköitymisen syy.

Tomi Mäki-Opas, tutkimusjohtaja, Vaikuttavuuden talo, Itä-Suomen yliopisto, tomi.maki-opas@uef.fi, 050 323 4020

Kati Vähäsarja, kansalaistoiminnan palveluiden päällikkö, Kuopion kaupunki, kati.vahasarja@kuopio.fi, p. 044 7182513