Kuvituskuva, vihreitä viivoja.

Uusia avauksia jaksollisuuden tuntemukseen meromorfisten funktioiden teoriassa

Rolf Nevanlinna julkaisi vuonna 1925 uraauurtavan tutkimuksen, jonka pohjalta syntyi nykyään Nevanlinnan teoriaksi kutsuttu kokonaan uusi funktioteorian haara. Nevanlinnan teoria, joka on eräs 1900-luvun suurista matemaattisista saavutuksista, on tärkeä modernin funktioteorian osa-alue. Viimeisen 15 vuoden aikana on löydetty Nevanlinnan teorian differenssianalogioita, joilla on sovelluksia kompleksisten differenssi- ja differenssiviiveyhtälöiden teorioissa.

MSc Xinling Liun väitöskirjassa tarkastellaan Nevanlinnan teoriaa ja sen differenssiversioita soveltaen, transkendenttisten meromorfisten funktioiden jaksollisuutta. Väitöskirjassa esitellään useita uusia jaksollisuuteen liittyviä tuloksia liittyen kompositiofunktioihin, meromorfifunktioiden yksikäsitteisyyteen ja differentiaali-differenssiyhtälöihin. Väitöskirja sisältää myös kompleksisten differentiaali-, differenssi- ja differentiaali-differenssipolynomien jaksollisuuteen liittyviä tuloksia, jotka ovat C.-C. Yangin konjektuurin inspiroimia. Nämä uudet tulokset lisäävät osaltaan jaksollisuuden tuntemusta meromorfisten funktioiden teoriassa.

Filosofian maisteri Xinling Liun matematiikan alaan kuuluva väitöskirja The periodicity of transcendental meromorphic functions tarkastetaan luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnassa 26.2. kello 12. Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Galina Filipuk, University of Warsaw, Puola, ja kustoksena professori Risto Korhonen, Itä-Suomen yliopisto. Tilaisuuden kieli on englanti ja sitä voi seurata verkossa.

Väittelijän painolaatuinen kuva

Tilaisuus verkossa