Mukeja käsissä.

Uusi kehittämishanke vastaa muuttuvan työelämän ja yritysten haasteisiin Pohjois-Karjalassa

Itä-Suomen yliopistossa on käynnistymässä ainutlaatuinen hanke, jossa yhdistetään humanististen tieteiden ja tietojenkäsittelytieteen tietämys yhdeksi koulutukselliseksi kokonaisuudeksi. Kokonaisuutta varten tulevaisuuden työelämän muutoksia ja tarpeita on tunnistettu yhdessä työelämän asiantuntijoiden ja yritysten kanssa.

Hankkeen tavoitteena on täysin uudenlaisen yhteistyömallin myötä vahvistaa kansainvälisyystaitoja ja digitaalista osaamista pohjoiskarjalaisissa yrityksissä sekä työelämässä laajemmin. Näin hanke voi osaltaan vaikuttaa Itä-Suomen työllisyystilanteeseen ja tuottaa alueelle uudenlaista osaamista.

– On arvioitu, että kulttuurinen tietämys, laaja kielitaito sekä digitaalisten työympäristöjen ja valmiuksien kehittäminen ovat muuttuvan työelämän ehdottomia taitoja. Toimialasta riippumatta tulevaisuuden yritystoiminnassa ja työyhteisöissä ylipäätään tarvitaan kulttuuritaitoisia ja digitietoisia työntekijöitä, kertoo CUDIS-hankkeen projektipäällikkö Anna Logrén

Ne ovat myös ne alueet, joihin liittyvissä taidoissa itäsuomalaisissa yrityksissä kaivataan kehitystä kilpailukyvyn nostamiseksi. Kehityksellä halutaan myös taata kansainvälisen asiantuntijuuden asettuminen alueelle. Lisäksi hanke ohjaa työvoimaa ja opiskelijoita kehittämään taitojaan työllisyyden takaamiseksi.

Digi- ja kansainvälistymiskypsyyden kehittämispalvelu pohjoiskarjalaisille yrityksille

Hankkeessa on tarkoitus luoda muun muassa digi- ja kansainvälisyyskypsyyden kehittämispalvelu, jonka avulla pohjoiskarjalaiset yritykset arvioivat ja kehittävät toimintojaan näillä alueilla. Kansainvälistymisen osalta arvioidaan yritysten valmiuksia rekrytoida kansainvälistä henkilöstöä sekä kykyä toimia monikielisenä ja -kulttuurisena työympäristönä. Digiosaamisen arvioinnissa kohteena taas ovat yritysten digitaaliset toimintaympäristöt sekä henkilöstön kyky, halu ja tieto soveltaa niitä.

– Tulevaisuuden työelämän perustaitojen vahvistamisen lisäksi hankkeessa on tarkoituksena tunnistaa ja tehdä tunnetuksi uuden työelämäosaamisen digitalisaatioon ja kansainvälistymiseen liittyviä varhaisia signaaleja, kuten tekoälysovellusten merkitystä työelämässä, kuvailee hankkeen vastuullinen johtaja Risto Turunen.

Opiskelijat ovat palvelun toteutuksessa tiiviisti mukana. Hanke on ESR+-rahoitteinen.

Hankkeesta järjestetään kaikille avoin tiedotustilaisuus 12.9.2023 klo 14.00–15.00 Aurora-rakennuksen salissa AU111, Yliopistokatu 2. Tiedotustilaisuuteen voi osallistua myös etäyhteydellä. Tilaisuudessa esitellään hankkeen tavoitteita, tulevia tapahtumia ja osallistumismahdollisuuksia. HUOM! Ilmoittauduthan tilaisuuteen etukäteen lomakkeella viimeistään 5.9.2023. Etäosallistujille lähetetään osallistumislinkki ilmoittautumisen yhteydessä.

Projektipäällikkö Anna Logrén, 050 431 7670, anna.logren(at)uef.fi
Hankkeen vastuullinen johtaja Risto Turunen, 050 432 9521, risto.turunen(at)uef.fi.
CUDIS-hankkeen verkkosivu

Avainsanat