Bakteereja.

Uudenlainen yhdistelmähoito voi tehota lääkeresistenttiin salmonellaan

Juuri julkaistussa tutkimuksessa testattiin lupaavin tuloksin uudenlaista yhdistelmähoitoa antibiooteille vastustuskykyisen Salmonella enterica -bakteerin aiheuttamaan tulehdukseen. Eläinmallilla tehdyn tutkimuksen tulokset julkaistiin Scientific Reports -lehdessä.

Tutkimukseen osallistui tutkijoita Itä-Suomen yliopistosta, Rosarion kansallisesta yliopistosta (UNR) Argentiinasta sekä Uruguayn valtiollisesta yliopistosta (UDELAR).

Antibiooteille vastustuskykyisten bakteerien aiheuttamista infektioista on tullut globaali terveysuhka. Salmonella enterica -bakteeri on yksi esimerkki moniresistenteistä eli useille antibiooteille vastustuskykyisistä bakteereista. Moniresistenttien bakteerikantojen yleistyminen on herättänyt tarpeen täydentää rajallista hoitovalikoimaa uudenlaisilla lähestymistavoilla. Nyt julkaistussa tutkimuksessa testattiin yhtä mahdollista lähestymistapaa, jolla voidaan parantaa kolistiini-antibiootin tehoa. Kolistiini on usein viimeinen vaihtoehto moniresistenttien bakteerien aiheuttamien infektioiden hoidossa.

– Ideana oli täydentää antibioottilääkitystä toisella, ei-antibioottisella yhdisteellä, joka heikentäisi bakteerin vastustuskykyä antibiootille. Aiemmassa tutkimuksessa olimme löytäneet tähän tarkoitukseen sopivan kinatsoliiniyhdisteen, kertoo yliopistotutkija Christopher Asquith Itä-Suomen yliopiston farmasian laitokselta.

Yhdistelmähoidolla saavutettiin synergiaetu, kun kinatsoliiniyhdiste heikensi samanaikaisesti salmonellabakteerin vastustuskykyä kolistiinille ja kolistiini pystyi vaurioittamaan bakteerin solukalvon sähkökemiallista tasapainoa. Tutkijoiden mukaan tämä lähestymistapa voi avata uusia mahdollisuuksia moniresistenttien bakteerien torjuntaan ja vastaavanlaisista ratkaisuista voi olla apua muihinkin antibiootteihin liittyvässä lääkeresistenssissä.

Tutkitun kinatsoliiniyhdisteen vaikutus kohdistui erityisesti salmonellabakteerille tärkeään PhoP/PhoQ-säätelyreittiin, joka on keskeisessä roolissa sekä tulehduksen aiheuttamisessa että lääkeresistenssin kehittymisessä. Tulosten perusteella kyseinen säätelyreitti onkin kiinnostava kohde uudenlaisille bakteerilääkkeille.

Yhdistelmähoidon tehoa tutkittiin hyönteisen toukissa, joilla hoito vähensi bakteerin aiheuttamaa kuolleisuutta.

– Kaiken kaikkiaan tutkimus syvensi ymmärrystämme bakteeri-infektioista ja toi uusia näkökulmia antibioottiresistenssin torjuntaan. Moniresistentit bakteeri-infektiot ovat merkittävä globaali taakka, joten uutta lähestymistapaa niiden aiheuttamien infektioiden hoitoon voi pitää merkittävänä löytönä, Asquith toteaa.

Kinatsoliiniyhdiste CA439 tehosti kolistiinin toimintaa. Yhdistelmähoito vaikutti kolmella mekanismilla: 1. lisäämällä bakteerin ulkokalvon läpäisevyyttä, 2. hiljentämällä antibioottiresistenssiin liittyviä geenejä PhoP/PhoQ-säätelyreitillä ja 3. muuttamalla bakteerin sisäkalvon sähkökemiallista potentiaalia.