Ursula Schwab.

Ursula Schwab jatkaa valtion ravitsemusneuvottelukunnassa

Itä-Suomen yliopiston ravitsemusterapian professori Ursula Schwab jatkaa valtion ravitsemusneuvottelukunnan jäsenenä.  Maa- ja metsätalousministeriö asetti valtion ravitsemusneuvottelukunnan seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi 15.11.2023–14.11.2026.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan tehtävänä on muun muassa toimia väestön ravitsemuksen edistämisen asiantuntijaelimenä, laatia kansalliset ravitsemussuositukset, tehdä toimenpide-esityksiä ja aloitteita ravitsemuksen ja ruokajärjestelmän parantamiseksi, antaa toimialaan liittyviä lausuntoja sekä seurata ja arvioida toimenpiteiden vaikutuksia ravitsemukseen, terveyteen ja ruokajärjestelmään

Neuvottelukunnan jäsenet ovat ravitsemukseen perehtyneitä asiantuntijoita ja edustavat laajasti ravitsemuskenttää.

Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii pääjohtaja Leena Räsänen Ruokavirastosta. Varapuheenjohtaja on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja Mika Salminen. Neuvottelukunnan jäsenet ovat elintarviketurvallisuusjohtaja Sebastian Hielm ja neuvotteleva virkamies Minna Huttunen maa- ja metsätalousministeriöstä, neuvotteleva virkamies Sirpa Sarlio sosiaali- ja terveysministeriöstä, ylijohtaja Janne Nieminen ja erityisasiantuntija Marjo Misikangas Ruokavirastosta, tutkimusprofessori Suvi Virtanen ja tutkimuspäällikkö Satu Männistö Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta, opetusneuvos Marjaana Manninen Opetushallituksesta, ryhmäpäällikkö Juha-Matti Katajajuuri Luonnonvarakeskuksesta, tutkija Nina Nevanperä Työterveyslaitokselta, professori Maijaliisa Erkkola ja professori Johanna Mäkelä Helsingin yliopistosta, professori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta, professori Satu Lahti Turun yliopistosta, pääsihteeri Marjaana Lahti-Koski Suomen Sydänliitosta ja laillistettu ravitsemusterapeutti Nina Halonen Ammattikeittiöosaajat ry:stä. Neuvottelukunnalla on päätoiminen pääsihteeri.

Maa- ja metsätalousministeriön tiedote

Professori Ursula Schwab, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/ursula.schwab/