Kaksi henkilöä ja tutkimuslaitteita.

Unen laatua selvitetään laajassa vapaaehtoisessa tutkimuksessa

Itä-Suomen yliopiston SmartSleep unilaboratorio on aloittanut laajan terveistä koehenkilöistä koostuvan unidatapankin keräämisen.

Vaikka kiinnostus unta ja unitutkimusta kohtaan on viime vuosina kasvanut, riittävän laajoja ja avoimesti jaettuja aineistoja esimerkiksi keinoälymenetelmien kehittämiseen ei ole ollut saatavilla tieteellisen tutkimuksen tarpeisiin.

Lisäksi unihäiriöt ovat lisääntyneet länsimaissa merkittävästi. Erityisesti uniapnea voidaan luokitella yleisyydeltään jo lähes kansansairaudeksi, vaikka suuri osa siitä kärsivistä henkilöistä ei tiedä sairastavansa. Useimmat unihäiriöt kehittyvät alkuvaiheessa huomaamatta, mutta niiden unen rakennetta rikkova vaikutus alkaa jo varhaisessa vaiheessa. Unen terveyttä kuvaavat tutkimus- ja arviointimenetelmät eivät ole kuitenkaan kehittyneet riittävää vauhtia unihäiriöiden yleistyvyyden kanssa.

– Tavoitteemme on kerätä mahdollisimman laajasti tietoa oletetusti terveiden henkilöiden unesta. Unidatapankki on jatkuvasti päivittyvä aineisto, johon tullaan tulevien vuosien aikana keräämään unimittauksia tuhansilta vapaaehtoisilta koehenkilöiltä. Sen sisältämän tiedon avulla tullaan esimerkiksi selvittämään tarkemmin, millaista on terve uni ja kuinka usein täysin oireettomilta henkilöiltä löydetään jopa hoitoa vaativa unihäiriö, dosentti, yliopistotutkija Samu Kainulainen kertoo.

– Aloitimme koehenkilöiden rekrytoinnin toukokuussa, jolloin teimme myös ensimmäiset mittaukset unidatapankkia varten. Tätä ennen toki käytettävät mittausmenetelmät testattiin laajasti. Kiinnostus unitutkimusta kohtaan on ollut ilahduttavan suurta.

Laboratorio toivottaakin kaikki aiheesta kiinnostuneet ilmoittautumaan vapaaehtoiseksi. Tutkimukseen voivat osallistua täysi-ikäiset, arkielämässä itsenäisesti pärjäävät henkilöt, joilla ei ole diagnosoituja unihäiriöitä. Tutkimuksen perusteella ei tehdä diagnooseja, eikä tutkimustuloksia kirjata terveydenhuollon järjestelmiin.

­– Tutkimukseen osallistuja saa kuitenkin halutessaan untaan kuvaavan raportin, Kainulainen sanoo.

Mittaukset tehdään lähtökohtaisesti SmartSleep Laboratoriossa, Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella ja myöhemmin myös mahdollisesti kotiolosuhteissa. Laboratorioon saavutaan noin kaksi tuntia ennen normaalia nukkumaanmenoaikaa, ja ennen nukkumaan käymistä koehenkilön iholle ja yövaatteiden päälle tulee unta mittaavia antureita. Tutkimuksessa pyritään siihen, että tutkittava voi nukkua normaalin unirytminsä mukaisesti.

Tutkimuksessa koehenkilöltä ei oteta mitään näytteitä, eikä tutkimus aiheuta koehenkilölle kipua tai muuta haittaa. Tutkimukseen osallistuminen on täysin vapaaehtoista ja sen voi keskeyttää koska tahansa. Tutkimukseen osallistumisesta ei makseta palkkiota tai kulukorvauksia.

Lisätietoja tutkimuksesta antaa:

Dosentti, yliopistotutkija Samu Kainulainen