asiakas lääkärin vastaanotolla

Itä-Suomen yliopiston unitutkijat mukana kehittämässä salausmenetelmiä turvalliseen potilasdatan analysointiin

HARPOCRATES on monitieteellinen ja kansainvälinen tutkimus- ja kehityshanke, joka tähtää tietoturvallisten datankäsittelymenetelmien kehittämiseen.

Euroopan komissio myönsi hankkeelle äskettäin yli 4,4 miljoonan euron suuruisen Horizon Europe -rahoituksen. HARPOCRATES-hanke on jatkoa aikaisemmalle Horizon 2020 -hankkeelle ASCLEPIOS, ja siihen osallistuu yhteensä 13 tutkimuslaitosta, sairaalaa ja yritystä.

– Tutkittavien yksityisyydensuojan varmistaminen on erittäin tärkeä osa tutkimusta. Nykyiset säädökset ja lait ovat kuitenkin jopa liian tiukkoja, ja voivat pahimmallaan estää tutkimuksen tekemisen. Siksi on erittäin tärkeää kehittää datansalausmenetelmiä, joilla turvataan kaksi asiaa: tutkittavien yksityisyys ja tutkimuksen tekeminen, Itä-Suomen yliopiston sovelletun fysiikan laitoksen apulaisprofessori Timo Leppänen kommentoi.

Leppänen on yksi sovelletun fysiikan laitoksella toimivan Sleep Technology and Analytics Research Group:n (https://sites.uef.fi/star/) vetäjistä ja toimii HARPOCRATES-hankkeen vastuullisena johtajana Itä-Suomen yliopistossa.

Suurien tutkimusmateriaalien ja räätälöityjen tilastoanalyysimenetelmien yhdistäminen tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden eri organisaatioille mukauttaa ja hienosäätää palveluitaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Keinoälymenetelmillä on jo saavutettu merkittäviä tuloksia tutkimusmateriaalien analysoinnissa, ja niitä on käytössä useissa sovelluksissa aina lääketieteellisestä diagnostiikasta hahmontunnistukseen. Tällaisilla menetelmillä ja käyttäjätietojen analysointiin perustuvalla personoinnilla ei kuitenkaan välttämättä voida taata henkilöiden yksityisyyttä.

HARPOCRATES-hankkeessa tähän haasteeseen pyritään löytämään ratkaisu kehittämällä yksityisyydensuojan takaavia datansuojausmenetelmiä, jotka mahdollistavat tilastoanalyysi- sekä keinoälymenetelmien soveltamisen suojattuun dataan yhtä tarkasti kuin suojaamattomaan dataan. Tämä mahdollistaisi tutkimuksen ja analyysien tekemisen, eikä suojaamatonta tutkimusmateriaalia tarvitsisi käsitellä esimerkiksi ulkopuolisissa laskentaympäristöissä.

Kehitettyjen suojaus- ja analysointimenetelmien käytettävyyttä ja luotettavuutta testataan kahdessa erillisessä tosielämän käyttäjätapauksessa, kliinisen unitutkimusdatan ja paikallisviranomaisten uhkatietojen analysoinnissa. Lisäksi hankkeessa kehitetään digitaalista analysointialustaa, joka tarjoaa yksinkertaisen ja helpon tavan analysoida salattua tutkimusmateriaalia.

Apulaisprofessori Timo Leppänen, timo.leppanen@uef.fi

Lue lisää hankkeesta HARPOCRATES