Karpaloita.

UEF 10 -suo on tutkijoiden aarreaitta

Vuonna 2020 Itä-Suomen yliopisto täytti 10 vuotta, ja sen kunniaksi Kiuruveden Ylpässuolle perustettiin yksityinen suoluonnon suojelualue. Nyt tämä alue on yksi seitsemästä eurooppalaisen REWET-tutkimuksen Open Lab -kohteesta.

• Teksti Marianne Mustonen
  • Kuvat Raija Törrönen ja Jaakko Pohjoismäki
Elina Oksanen käyttää tutkimuslaitteita.
Kuvassa: Elina Oksanen.
Suo-oja.
Kuvassa: Metsäalueiden ojitukset ovat heikentäneet alueen vesitaloutta vuosikymmenten ajan.
Ylpässuo. Kuva Jaakko Pohjoismäki.
Kuvassa: Malaise-pyydys Ylpässuolla. Kuvassa Niina Kiljunen, Jiri Vihavainen ja Pekka Pohjola. Kuva: Jaakko Pohjosmäki.
Elina Oksanen ja Timo Oksanen tutkimuslaitteiden vieressä.
Kuvassa: Mittauslaitteet on sijoitettu tiettyyn kohtaan suolla tuulen suunnan mukaisesti. Ne ovat tähän mennessä toimineet hyvin ilman katkoja. Kuvassa Elina Oksanen ja Timo Oksanen.

Itä-Suomen yliopiston suon suojelutoiminta on hyvä esimerkki ekologisesta vastuullisuudesta.

Elina Oksanen

Professori

Lahoavalla koivunrungolla kasvavaa sientä.
Kuvassa: Ylpässuo on monimuotoinen suo, jossa on paljon erilaisia mikrohabitaatteja.
Naavaa roikkuu puun oksassa.
Kuvassa: Ylpässuo.