UCOT-tiimin edustajat, tutkijat Pauli Turunen ja Seppo Honkanen vastaanottivat palkinnon.

UCOT voitti kilpasarjan sTARTUp Day 2022 -tapahtumassa Tartossa

Itä-Suomen yliopiston edustaja UCOT-tiimi otti voiton Nordic Deep Tech Pitch Match -kilpasarjassa sTARTUp Day 2022 -tapahtumassa. Kilpailun järjestelyistä vastasi Tarton yliopisto.

UCOT (Ultra-Compact Optical Transceivers) on työnimi liikeidealle, jota kehitetään Business Finlandin rahoittamassa Research 2 Business -projektissa. Idean ytimessä on Itä-Suomen yliopiston ja Aalto-yliopiston soveltavan tutkimuksen yhteistyössä kehitetty lähetinvastaanotin, jonka etuja ovat aiempaa tehokkaampi datan siirto, äärimmäisten lämpötilojen sietäminen ja siten pienempi tilantarve. Tämä mahdollistaa datakeskuksen kutistamisen merikontin kokoiseksi. UCOT-edustajina Tartossa olivat tutkijat Pauli Turunen ja Seppo Honkanen.

sTARTUp Day on järjestetty Tartossa vuodesta 2016 lähtien. Kolmipäiväinen messutapahtuma kokoaa yhteen startup-yrityksiä, sijoittajia ja sidosryhmiä. Tänä vuonna tapahtumassa oli noin 3900 kävijää kaikkiaan 52 eri maasta. Startupeja tapahtumassa oli mukana yli 300. Tapahtumaa järjestävät muun muassa Tarton kaupunki, Tarton yliopisto sekä Tartu Science Park.

Seuraava sTARTUp Day 2023 järjestetään 15.-17.3.2023. Itä-Suomen yliopiston edustus on kutsuttu mukaan.

Pauli Turunen, UCOT, pauli.turunen@uef.fi, p. +358 50 352 4500

Seppo Honkanen, UCOT, seppo.honkanen@uef.fi, p. +358 50 590 3629