UCOT-tiimin jäsenet kuvassa.

UCOT-ratkaisun kehittäjät Pauli Turunen (UEF, takana vas.), Igor Reduto (UEF), Petri Mustonen (Aalto), Harri Lipsanen (Aalto), Matthieu Roussey (UEF, eturivi vas.), Rajamanickam Radhakrishnan (Aalto), Seppo Honkanen (UEF) ja Zhipei Sun (Aalto).

Start Me Up -liikeideakilpailun voittajaksi uniikki UCOT-ratkaisu

UCOT-ratkaisu – datan siirtoa tehostava mikropiiripohjainen lähetinvastaanotin kutistaa datakeskuksen merikontin kokoiseksi.

Start Me Up -liikeideakilpailun voittajaksi on valittu Itä-Suomen yliopiston ja Aalto-yliopiston soveltavan tutkimuksen yhteistyöllä kehitetty UCOT-ratkaisu. UCOT-transiiverin valtteja ovat aiempaa tehokkaampi datan siirto, äärimmäisten lämpötilojen sieto sekä siitä johtuva pienempi tilantarve.

Ensimmäisessä vaiheessa UCOT tuo markkinoille maailman ainoan teknisen, mikropiiripohjaisen komponenttiratkaisun, joka tehostaa datakeskusten, kvanttitietokoneiden ja telekommunikaation datan siirtoa. UCOT-ratkaisussa tuotetaan kumouksellisesti usean aallonpituuden samanaikainen modulaatio erittäin pienikokoisessa piisirussa. Teknologian skaalautuvuutta on testattu kevään 2022 aikana, ja teknologian arvioidaan olevan vapailla markkinoilla viimeistään 2024. UCOT-ratkaisun avulla esimerkiksi datakeskusten tilantarve pienenee huomattavasti, kun erittäin alhaisissa lämpötiloissa toimivia lähetinvastaanottimia voidaan sijoittaa lähelle toisiaan. Transiiverit myös tuottavat aiempaa huomattavasti vähemmän hukkalämpöä.

– Esimerkiksi nyt Espooseen rakennettava jalkapallokenttien suuruinen datakeskus olisi mahdollista pienentää UCOT-teknologialla jopa merikontin kokoiseksi, modulaariseksi ja kuljetettavaksi ratkaisuksi, ilman valtavia ylläpitokustannuksia tai dataviivettä. Innovaatiossa hyödynnetyn grafeenin ansiosta UCOT-teknologia toimii myös erittäin alhaisissa kryogeenisissä lämpötiloissa, minkä ansiosta datakeskukset voidaan teoriassa siirtää tulevaisuudessa jopa avaruuteen, sanoo tutkija Pauli Turunen Itä-Suomen yliopistosta.

Nyt jo 21:tä kertaa järjestettyyn Start Me Up -liikeideakilpailuun lähetettiin tänä vuonna 165 liikeideaa.

– Kilpailun taso oli tänä vuonna todella korkea. Kilpailussa nähtiin laaja ja erittäin monipuolinen kattaus erilaisia ideoita. Voittajatyön ratkaisu on koko maailman mittakaavassa ainutlaatuinen, kilpailua järjestävän Business Joensuun yritysvalmentaja Janne Pakarinen kertoo.

Opiskelijapalkinto jääkiekkomaalivahdin asentoa korjaavalle tukipalalle

Start Me Up -liikeideakilpailussa palkittiin myös opiskelijoiden ideoita. 9 000 euron opiskelijapalkinto jaettiin kolmen eri oppilaitoksen opiskelijoiden ehdotusten kesken.

Itä-Suomen yliopiston voittajaideaksi suoriutui Butterfly Brick -yrityksen jääkiekkomaalivahdin asentoa korjaava tukipala. Patentoitu jääkiekkomaalivahdin luistimen tukipala tukee jalan terveellisempään asentoon maalivahdin pudotessa polvilleen eli perhostyyliin. Jääkiekkomaalivahtien lonkkavaivat ovat yleistyneet runsaasti viimeisen 5–10 vuoden aikana johtuen juuri jalan niveliä rasittavasta perhostyylistä. Tukipala on suunniteltu auttamaan maalivahtia vähentämään lonkkaan kohdistuvaa liikarasitusta ja näin se vähentää loukkaantumisriskiä pidemmällä aikavälillä.

Start Me Up on Business Joensuun vuosittain järjestämä liikeideakilpailu, jossa haetaan ideoita, joista voi kasvaa uusia pohjoiskarjalaisia menestystarinoita. Tänä vuonna kilpailu järjestettiin 21:tä kertaa ja pääpalkinnon arvo oli yli 40 000 euroa. Palkintopotti sisälsi 30 000 euroa rahaa, 7 400 eurolla Business Joensuun kumppaneiden asiantuntijapalveluita, sekä Tiedepuiston toimitiloja vuodeksi, mikä on arvoltaan 5 600 euroa. Palkinnot jaettiin Tiedepuistolla järjestetyssä palkitsemistilaisuudessa 18.5.2022.

Koko tiedote Business Joensuun verkkosivuilla

UCOT
Pauli Turunen, p. 050 352 4500, pauli.turunen(at)uef.fi
Seppo Honkanen, p. 050 590 3629, seppo.honkanen(at)uef.fi