UEFin liput.

Työnteko jatkuu etänä ja kampuksella kevätlukukauden, työnteon uudet hyvät käytänteet jäävät käyttöön

Työnteko Itä-Suomen yliopistossa jatkuu nykyiseen tapaan osin etänä ja osin kampuksella myös kevätlukukauden. Tämä tarkoittaa sitä, että etä- ja lähipäivistä sovitaan esimiehen kanssa eikä yliopiston tiloissa työskentelevien henkilöiden määrä edelleenkään saa ylittää puolta normaalista. Yksikön johdolla on oltava tieto kampuksella kulloinkin työskentelevistä henkilöistä. Etäkokouksia tulee yhä suosia ja etäkokouksissa kannustetaan laittamaan kamera päälle oman puheenvuoron ajaksi.

Riskiryhmien suojeleminen on edelleen tärkeää, mistä johtuen riskiryhmiin kuuluvat jatkavat etätyöskentelyä. Heidän paluustaan kampukselle päätetään myöhemmin koronatilanteen niin salliessa.

Yhteisöllisyyden ja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi työtovereihin on tärkeää pitää yhteyttä joko kampuksella turvallisuus- ja hygieniaohjeet huomioiden tai etänä.

Itä-Suomen yliopistossa lähiopetusta järjestetään kevätlukukaudella mahdollisuuksien mukaan ja ensisijaisesti syksyllä 2020 aloittaneille opiskelijoille.

Itä-Suomen yliopiston koronavirustoimenpiteet seuraavat valtakunnallisia ohjeita ja suosituksia.

Monipaikkatyöstä tulee pysyvä käytäntö

Koronavirustilanteen aikana hyväksi havaittuja työnteon käytänteitä on tarkoitus jatkaa myös pandemian jälkeen. Yksi näistä hyvistä käytänteistä on monipaikkatyö, jota varten on valmisteilla ohjeistus pääasiassa hallinto- ja tukipalvelutehtävissä työskentelevälle henkilöstölle.  Monipaikkatyön ohjeistus julkaistaan Heimossa myöhemmin.

Ohjeiden jatkuva noudattaminen on tärkeää

Koronavirustilannetta on luonnehdittu pitkän matkan juoksuksi, jossa jaksamista ja sisua vaaditaan. On tärkeää, että kaikki jaksavat noudattaa yliopiston hygienia- ja turvallisuusohjeita, ja on myös hyvä muistaa, että henkilöstö näyttää omalla toiminnallaan esimerkkiä opiskelijoille.