Kuopion yliopistollisen sairaalan mikrokirurgiakeskus

Tulevaisuuden neurologit koolla Kuopiossa – KYS opettaa uusia kädentaitoja aivovaltimotukoksen hoitoon

Itä-Suomen yliopiston ja KYS Neurokeskuksen järjestämä koulutustilaisuus kerää Kuopioon 21.–22.9. kaksipäiväisille koulutuspäiville lähes kaikki Suomen neurologiaan erikoistuvat lääkärit eli yli 80 lääkäriä. Koulutuspäivien ohjelman ovat laatineet paikalliset erikoistuvat lääkärit yhteistyössä omien kouluttajalääkäriensä kanssa.

– Olemme saaneet koostettua erittäin laadukkaan ohjelman, jossa näkyy KYS Neurokeskuksen ja yhteistyöalojemme vahvuus hyvin: meillä on pieni ja ketterä yliopistosairaala, eri alojen ammattilaisten saumaton yhteistyö niin aivoverenkiertohäiriöiden, kuin vaikean epilepsian ja äkillisesti vaikeasti aivosairaiden potilaiden hoidossa on sujuvaa ja mukavaa, päivien organisaattori, LT, erikoistuva lääkäri Valtteri Julkunen iloitsee.

– Pienryhmien vetäjät oli helppo saada kasaan, kaikki lupautuivat mukaan hyvillä mielin.

Kouluttajina toimivat KYSin kokeneet erikoislääkärit ja professorit eri yhteistyöklinikoista.

KYS Mikrokirurgiakeskuksessa harjoitellaan aivovaltimotukosten mekaanista korjausta

Kirurgiset keinot aivovaltimotukosten hoidossa ovat lisääntyneet ja hoidon aikaikkunat kasvaneet, eli yhä useampi potilas ehtii tarvitsemansa hoidon piiriin. Alalla yksi koulutuspaikka ylitse muiden on KYS Mikrokirurgiakeskus, jossa on mahdollista kokeilla toimenpidelääkärin opetuksessa omin käsin aivovaltimotukoksen poistoa suonen sisältä.

– Saamme aidon tuntuiset valtimomallit ja näin kokeneet asiantuntijamme voivat tarjota tuleville neurologeille kädestä pitäen elämyksiä uusimmista aivovaltimoita koskevista toimenpiteistä, kertoo keskuksen vastuulääkäri, LT Antti-Pekka Elomaa.

Vuonna 2017 perustettu KYS Mikrokirurgiakeskus tarjoaa helposti lähestyttävän ja pysyvän paikan kirurgisten kädentaitojen koulutukselle, tutkimukselle ja uusien etenkin kirurgisten terveysteknologioiden kehittämiselle.

Suomessa on neurologian erikoislääkäreitä n. 350 ja vuosittain valmistuu n. 10–15. Neurologi on aivosairauksien asiantuntija, joka hoitaa mm. aivoverenkiertohäiriöitä, epilepsiaa ja erilaisia kohtausoireita, keskushermoston tulehduksellisia sairauksia, liikehäiriöitä ja muistihäiriöpotilaita.

Valtteri Julkunen, Valtteri.Julkunen@kuh.fi, 0442965553

Antti-Pekka Elomaa, Antti-Pekka.Elomaa@kuh.fi, 0447179781